Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) wil graag af van het systeem waarbij voor lokale trajectcontroles wordt samengewerkt met een private partner. De N-VA-minister hekelt ‘het verdienmodel’ achter dat systeem. Zij vraagt lokale besturen om voorlopig geen nieuwe contracten met private partners te sluiten.
Het systeem van trajectcontroles waarbij lokale besturen samenwerken met een private partner kwam de voorbije dagen (opnieuw) in opspraak na een vonnis van de politierechtbank in Vilvoorde. Een rechter vernietigde een snelheidsovertreding omdat die niet was vastgesteld door iemand die daar bevoegd voor was, en stelde dat de flitstoestellen volledig door de lokale overheid gefinancierd moeten zijn.
Het vonnis deed de voorbije dagen de discussie oplaaien over de wettelijkheid van de ‘private’ trajectcontroles. Die discussie kreeg woensdag een verlengstuk in het Vlaams Parlement, waar bevoegd minister De Ridder vragen kreeg van Bart Claes (Vlaams Belang), Bogdan Vanden Berghe (Groen), Kris Poelaert (CD&V), Thomas Roggeman (N-VA), Gaby Colenbunders (PVDA) en Stephanie Vanden Eede (Vooruit).
Minister De Ridder benadrukte dat de uitspraak in Vilvoorde ‘niet automatisch gevolgen heeft voor alle trajectcontroles in Vlaanderen’, maar de N-VA-minister geeft wel toe dat het vonnis ‘het debat op scherp stelt’ en dat er mogelijk gelijkaardige vonnissen zullen volgen.
Tot 70 gemeenten
Volgens de mobiliteitsminister is het cruciaal om de bestaande grijze zones weg te werken. Zo voorziet het decreet al dat er een ambtenaar betrokken moet zijn bij de vaststellingen van overtredingen. Maar niet alle lokale besturen lijken op die manier te werken. Samen met collega-minister van Binnenland Hilde Crevits zal dat nog eens duidelijke gecommuniceerd worden aan de lokale besturen die samenwerken met een private partner.
Maar eigenlijk wil De Ridder liever gewoon af van het hele systeem van samenwerking met private partners. Bij trajectcontroles moet de verkeersveiligheid volgens haar voorop staan en niet ‘het verdienmodel’ van een private partner. ‘Ik zou van dat model willen afstappen’, aldus De Ridder.
Zij raadt lokale besturen die nu nog overwegen om voor nieuwe trajectcontroles samen te werken met een private partner aan om ‘te wachten om hun handtekening te zetten’.
Wat er moet gebeuren met de contracten van de 60 à 70 gemeenten die nu al op die manier samenwerken voor lokale trajectcontroles, is nog niet helemaal duidelijk. ‘Ik ben ook jurist. We zitten daar vast met die contracten, maar we gaan dat juridisch grondig onderzoeken’, aldus nog De Ridder.