Veel willen, veel laten onderzoeken, veel in de media komen. Nu snapt redacteur Tex Van berlaer waarom Vooruit met Rob Beenders zo graag de minister van Consumentenbescherming wilde leveren.
Rob Beenders zet de deur open om pepperspray te legaliseren. Tussen al het drukke wereldnieuws door lanceerde de Vooruit-politicus een ballonnetje. ‘Ik wil dat vrouwen zich op straat veilig voelen en ’s avonds veilig kunnen gaan wandelen of joggen’, zei de minister van Gelijke Kansen en Consumentenbescherming in De Afspraak.
Niemand moet Beenders leren hoe je nieuws maakt als politicus. De Limburger begrijpt de mediawereld als geen ander. De ingrediënten voor zijn succesrecept zijn duidelijk: neem een hyperactueel en herkenbaar onderwerp en geef er je mening over.
De minister van Onderzoekjes
Zijn voorstel komt er na de publieke verontwaardiging die volgde op de moord op de 17-jarige Lisa in Amsterdam. Onder de leuze ‘Wij eisen de nacht op’ voeren actievoerders sindsdien de strijd om de straten veilig te maken voor vrouwen. Rob Beenders draagt zijn steentje bij.
‘Van mij mogen vrouwen pepperspray op zak hebben’, aldus Beenders. ‘Maar ik wil de voor- en nadelen kennen, en weten of het echt een impact heeft.’
Dat tweede deel is niet onbelangrijk, want de minister wil éérst een grondig onderzoek. Dit is vintage Beenders – ook al zit hij nog maar zeven maanden in het zadel.
Want de minister is dol op onderzoeken. Te veel onveilige elektrische steps in de winkel? Onderzoekje. Klachten over voetbalwedstrijden op sportstreamer DAZN? Onderzoekje. Dierenartsen die verschillende prijzen aanrekenen voor dezelfde ingrepen op honden en katten? Onderzoekje!
Rob Beenders is de minister van Onderzoekjes, en de pers smult ervan. Meer nog, mocht Rob Beenders niet bestaan, dan hadden de media hem uitgevonden.
Het wapen van ‘willen’
Beenders is ook dol op willen, net zoals journalisten. Als een minister iets wil, kunnen ze daarover berichten. Noch de minister, noch het nieuwsmedium verbinden zich ergens toe. Zelfs voor een minister is zijn of haar wil niet altijd wet, maar hij komt er wel mee in de media.
En Beenders wil wel wat. Hij wil genderquota opleggen in directiecomités van beursgenoteerde bedrijven – maar werd daarvoor teruggefloten door MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez.
Hij wil komaf maken met dure prepaidkaarten en polsbandjes als betaalmiddelen op muziekfestivals – maar hij wil eerst met de sector aan tafel zitten.
Hij wil ‘krimpflatie’ (het verkleinen van producten zonder de prijs aan te passen) tegengaan met labels en opvallende stickers – maar het uitgewerkte plan tegen lichtere Milka-repen laat nog op zich wachten.
Waarom Vooruit inzet op Consumentenbescherming
Het is begrijpelijk waarom de partij van Conner Rousseau per se Consumentenbescherming wilde bij de verdeling van de ministerposten. Vooruit, de partij van de koopkracht, profileert zich via Beenders op het factuursocialisme.
Om die boodschap kracht bij te zetten, is Consumentenbescherming de geknipte post. De Open VLD had in de Vivaldi-jaren staatssecretaris Eva De Bleeker al verweten dat ze te weinig in de media kwam met diezelfde bevoegdheid. Na De Bleekers ontslag deed haar opvolgster Alexia Bertrand (Open VLD) een nieuwe verdienstelijke poging.
Maar op korte termijn heeft Beenders zich opgeworpen als onbetwiste keizer van de consument. We zouden haast vergeten dat de socialist ook bevoegd is voor sociale fraudebestrijding. Tijdens het begrotingsconclaaf hoopt Vooruit daar binnenkort snel extra geld te zoeken. Waar een wil is, is een weg.
Weet Rob Beenders dat zijn eigen partij misleidende reclames verspreidt?