De organisatie verwijst naar enkele onderzoeken, ook van het Tariferingsbureau, die aantonen dat de kans op ongelukken wel wordt beïnvloed door specifieke medische aandoeningen, het aantal kilometers dat iemand rijdt of het aantal jaren rijervaring. "Verzekeraars wijzen naar statistische gegevens over schade, maar geen enkel onderzoek dat wij bestudeerden bewijst dat ouderen meer ongelukken veroorzaken", zegt Unia-directeur Els Keytsman. "Bestuurders uitsluiten alleen omdat ze ouder zijn, is volgens de wet discriminatie vanwege leeftijd." Zo blijkt uit de cijfers van het Tariferingsbureau onder meer dat bestuurders ouder dan 75 net de laagste schadefrequentie vertonen. Unia hamert erop dat er andere maatregelen bestaan dan een verzekering weigeren als iemand aanwijzingen vertoont voor een verhoogd risico op ongevallen. "Een opleiding verkeersveiligheid laten volgen, of een rijgeschiktheidsonderzoek, bijvoorbeeld", zegt Keytsman. Daarnaast pleit Unia ervoor dat Peeters aan tafel gaat zitten met de verzekeringssector. "Er was een gentleman's agreement in 2003 dat niet werd verlengd", aldus Keytsman. Unia zegt jaarlijks een twintigtal dossiers over leeftijdsdiscriminatie door verzekeraars te ontvangen. "Het reële aantal ligt wellicht hoger", zegt Keytsman. (Belga)

De organisatie verwijst naar enkele onderzoeken, ook van het Tariferingsbureau, die aantonen dat de kans op ongelukken wel wordt beïnvloed door specifieke medische aandoeningen, het aantal kilometers dat iemand rijdt of het aantal jaren rijervaring. "Verzekeraars wijzen naar statistische gegevens over schade, maar geen enkel onderzoek dat wij bestudeerden bewijst dat ouderen meer ongelukken veroorzaken", zegt Unia-directeur Els Keytsman. "Bestuurders uitsluiten alleen omdat ze ouder zijn, is volgens de wet discriminatie vanwege leeftijd." Zo blijkt uit de cijfers van het Tariferingsbureau onder meer dat bestuurders ouder dan 75 net de laagste schadefrequentie vertonen. Unia hamert erop dat er andere maatregelen bestaan dan een verzekering weigeren als iemand aanwijzingen vertoont voor een verhoogd risico op ongevallen. "Een opleiding verkeersveiligheid laten volgen, of een rijgeschiktheidsonderzoek, bijvoorbeeld", zegt Keytsman. Daarnaast pleit Unia ervoor dat Peeters aan tafel gaat zitten met de verzekeringssector. "Er was een gentleman's agreement in 2003 dat niet werd verlengd", aldus Keytsman. Unia zegt jaarlijks een twintigtal dossiers over leeftijdsdiscriminatie door verzekeraars te ontvangen. "Het reële aantal ligt wellicht hoger", zegt Keytsman. (Belga)