Oosterweel: Actiegroepen dreigen met nieuw referendum

Anti-Oosterweel-actievoerders Wim Van Hees van Ademloos (L) en Manu Claeys van stRAten-generaal na winst in het eerste referendum in 2009. © BELGA
Tom Vandyck
Tom Vandyck Tot 2014 correspondent in de VS voor Knack.be

Als de Vlaamse regering in het Oosterweeldossier voor het BAM-tracé kiest, dan sluiten de actievoerders niet uit dat ze dat opnieuw bij referendum proberen af te blokken. Dat zegt Wim Van Hees van de actiegroep Ademloos.

Van Hees deed die uitspraak op de Antwerpse stadszender ATV. “Niets sluit uit dat er over twee, drie of vier jaar opnieuw mensen komen die de vorige volksraadpleging niet zelf hebben hoeven realiseren”, zei hij. “Een volksraadpleging is een ongelooflijk werk. Je moet 70.000 handtekeningen hebben, die moet je buiten gaan vragen en op een leesbare manier verzamelen. Dat is eigenlijk een hopeloze opdracht. Maar ik sluit niet uit dat het gebeurt.”

Van Hees is de voorman van de actiegroep Ademloos die in 2009 mee aan de basis lag van het eerste referendum over de derde Scheldekruising in Antwerpen. Dat kelderde de Lange Wapperbrug.

De actiegroepen argumenteren dat de Antwerpse kiezer toen al het BAM-tracé verworpen heeft. Dat is de sluiting van de Antwerpse ring via de kortste weg, via het Sportpaleis en een deel van de wijk Luchtbal. Het BAM-tracé is hetzelfde als dat van de Lange Wapper, al gaat het nu om een tunnel in plaats van een brug.

De actiegroepen zijn voorstander van het Meccano-tracé, dat zich verder buiten de stadskern bevindt. Volgens het milieueffectenrapport (MER) over het Oosterweeldossier, dat zopas publiek werd, is het BAM-tracé beter voor de mobiliteit en het Meccano-tracé beter voor de gezondheid, al zijn de verschillen niet spectaculair en spreekt het rapport zich niet uit voor het ene of het andere tracé.

De Vlaamse regering buigt zich vrijdag over het dossier. De partijen Groen, Vlaams Belang en PVDA+ zijn tegen het BAM-tracé. De regeringspartijen CD&V, SP.A en N-VA willen niets kwijt voor vrijdag. Open VLD houdt zich ietwat op de vlakte en wil vooral de files rond Antwerpen opgelost zien.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content