‘Onlinewinkelen zal ecologischer worden als het meer gebeurt’

© iStock
Jelle Dehaen
Jelle Dehaen Medewerker Knack, historicus, filosoof, auteur

‘Onlinewinkels te veel belasten is geen goed idee, want zo hou je innovatie tegen’, meent professor retail en trade marketing Gino Van Ossel (Vlerick Business School).

Is onlineshoppen echt zo vervuilend? Consumenten moeten anders toch ook naar bakstenen winkels die verwarmd en bevoorraad worden? (Joris Smeuninx )

Van Ossel: Vandaag zorgt onlinewinkelen voor meer vervuiling. Wie in een bakstenen winkel iets koopt, combineert dat vaak met andere boodschappen of kan met de fiets gaan. Onlineaankopen worden met een bestelwagen geleverd, en bovendien worden aankopen vaak teruggestuurd.

Toch hoeft het niet zo te zijn. Als onlinewinkelen populairder wordt, zal het ecologischer worden. Doordat er meer pakjes geleverd zullen worden, zal het aantal gereden kilometers per pakje dalen. In de toekomst zullen er ook meer microhubs komen. Pakjes zullen bij een lokaal verdeelcentrum toekomen, zoals bij een krantenwinkel of bij iemand thuis. Vandaar kunnen ze afgehaald of per fiets verdeeld worden.

Als webshops te weinig belastingen afdragen, moet er natuurlijk ingegrepen worden.

Moet de overheid verhinderen dat pakjes in een te grote doos geleverd worden? (Georges De Vreese, Gent)

Van Ossel: Fysieke winkels worden veel strenger gereguleerd. Zo mogen ze geen plastic draagtassen geven, maar in de e-commerce mag er wel bubbelplastic rond een product zitten. Dat probleem zal grotendeels opgelost worden door zelfregulering, want hoe kleiner het pakje, hoe lager de verzendkosten. Webwinkels hebben dus alle belang bij kleinere dozen.

Moeten onlinebedrijven die de beloofde levertermijnen niet respecteren beboet worden? (Peter Braet, Kieldrecht)

Van Ossel: De webshop moet zorgen dat een pakje op tijd de deur uitgaat, de koerierdienst moet zorgen dat het tijdig geleverd wordt. In kalme periodes is er meestal geen probleem, maar als het druk is, zoals tijdens de eindejaarsperiode, loopt het vaker fout. Doorgaans ligt het probleem bij de overbevraagde koerierdienst. Als je dat probleem met boetes wilt oplossen, zullen die kosten doorgerekend worden aan de consument.

Worden onlinewinkels zoals Amazon genoeg gecontroleerd op de verkoop van namaakproducten? (Sylvia Bil, Assebroek)

Gino Van Ossel: Veel producten verkoopt Amazon zelf. Die zijn zo betrouwbaar als in een gewone winkel. Maar het bedrijf draait meer dan de helft van zijn omzet als marktplaats, waarbij derde partijen hun producten via de site verkopen. Consumenten zijn zich niet voldoende bewust van dat onderscheid.

Amazon kan niet voor elk paar schoenen op de marktplaats nagaan of ze namaak zijn. Daarom legt Amazon de verantwoordelijkheid bij de merken: zij moeten controleren of er namaak verkocht wordt, en dan grijpt Amazon in. Mensen moeten opletten als een product te goedkoop is. Misschien is het gewoon een eindereeksproduct, maar consumenten kunnen het best nakijken wie het verkoopt en waarom het zo goedkoop is.

VRAAG VAN DE WEEK

Moeten we onlineshoppen meer belasten? (Saskia Mercelis, Boom)

Van Ossel: Milieuheffingen kunnen vrijwel uitsluitend op Europees niveau ingevoerd worden. Bovendien is dat zeer complexe materie. Onlineshoppen belasten om onze bakstenen winkels te beschermen is geen goed idee. Stel je voor dat we cd-winkels hadden belast om vinylplaten te beschermen. Zo hou je veel innovaties tegen. Als webshops te weinig belastingen afdragen, moet er natuurlijk wel ingegrepen worden. Veel multinationals doen dat, maar in de digitale economie is het nog makkelijker om aan belastingen te ontsnappen. Toch groeit er op Europees niveau steeds meer een draagvlak om dat aan te pakken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content