De Vlaamse overheid onderzoekt sinds 1994 het verplaatsingsgedrag van de Vlamingen. Dat onderzoek (Onderzoek Verplaatsingsgedrag) brengt in kaart hoe, wanneer, waarom en waarmee de Vlaming zich verplaatst. Dat gebeurt aan de hand van een bevraging bij zo'n 1.600 personen.

Sinds enkele maanden is er een nieuw rapport klaar. Dat rapport, dat de periode januari 2017- januari 2018 beslaat, werd begin februari 2019 zelfs al even online gezet, maar werd opnieuw verwijderd. Volgens het kabinet-Weyts waren de cijfers toen nog niet helemaal klaar. Drie maanden later blijft het wachten op de officiële publicatie van het onderzoek.

Nieuwsagentschap Belga kon het rapport intussen inkijken. Wat zijn de grote lijnen? De auto is en blijft koning in Vlaanderen. Bijna 66 procent van de verplaatsingen gebeurt met de auto, hetzij als bestuurder (50,7 procent), hetzij als passagier (15,1 procent). Tegenover het vorige onderzoek (OVG 5.2) is dat nog een lichte stijging. Het aandeel verplaatsingen met het openbaar vervoer blijft status quo op 4,9 procent. En terwijl het aandeel verplaatsingen te voet stijgt van 12,5 naar 14,8 procent, daalt het aandeel verplaatsingen met de (elektrische) fiets van 15,5 naar 12,6 procent.

Het is onder meer die daling in het fietsgebruik die bij minister Weyts de wenkbrauwen doet fronsen. Hij plaatst vraagtekens bij de methodologie van het onderzoek. 'OVG 5.3 baseert zich op een methodologisch veel te beperkt staal en is flagrant in tegenspraak met andere, meer representatieve studies die wél wijzen op een modal shift ten voordele van de fiets. En dat kan iedereen toch ook zelf vaststellen? Kijk gewoon om u heen. We gaan met z'n allen meer fietsen. Dat is onomstotelijk', zegt de N-VA-minister.

In de studie zelf wordt gezegd dat er niet altijd een 'logische, rationele verklaring is voor eventueel geobserveerde verschillen.' Professor Davy Janssens, die vanuit het Instituut voor Mobiliteit (Universiteit Hasselt) het onderzoek heeft geleid, voegt er aan Belga nog aan toe het weinig zin heeft een 'welles-nietesdebat te voeren over dat ene cijfer over het fietsgebruik.'