Het populaire Nederlandstalige onderwijs in Brussel kom vaak in het nieuws vanwege het tekort aan plaatsen en dat moet zowel door Brussel als door Vlaanderen verholpen worden. De infrastructuur moet erop vooruit en in de komende vijf jaar moeten er 3.500 plaatsen extra in het Nederlandstalig kleuter- en basisonderwijs en 5.000 plaatsen in het secundair onderwijs gecreëerd worden. Op die manier krijgen de Brusselse jongeren alle kansen die ze verdienen.

'Bij het einde van de leerplicht moeten de Brusselse jongeren op hun 18 jaar minstens drietalig uit het school komen om hun toekomst te verzekeren. Die drietaligheid is onmisbaar voor een plek op de arbeidsmarkt', zegt lijsttrekker voor het Brussels Parlement Guy Vanhengel.

Zijn collega en lijsttrekster voor het Vlaams Parlement Els Ampe treedt hem bij in zijn ambitie. 'We moeten de Vlaams-Brusselse as versterken via het onderwijs. Er is een tekort en mensen schuiven aan. Met voldoende plaatsen kan onze stad ook echt meertalig worden, want iedereen die naar het Nederlandstalig onderwijs wil zal dat ook kunnen. Het Vlaamse parlement speelt daarin een hoofdrol. De lat in het onderwijs moet hoog liggen, maar de drempel laag', aldus Ampe.

Op vlak van mobiliteit, woongelegenheid en koopkracht zijn er voor de liberalen heel wat raakvlakken tussen Vlaanderen en Brussel. Om jonge mensen aan te trekken willen ze bij de aankoop van een woning de registratierechten vrijstellen tot 230.000 euro en de uitrol van het metronetwerk moet doorgetrokken worden. 'We willen het netwerk graag doortrekken naar de verschillende Brusselse gemeenten, maar ook net over de grens zoals naar Parking C in Grimbergen of het station van Dilbeek. Zo los je een groot mobiliteitsprobleem op', verklaart Ampe.

Waar klimaat een groot thema is bij vele andere partijen, sluimert het eerder doorheen het verkiezingsprogramma van Open VLD, maar ze zijn er wel bewust mee bezig. 'Klimaatbeleid is niet iets wat we de voorbije weken hebben ontdekt. We hebben twee jaar geleden al van Brussel de grootste lage-emissiezone van het land gemaakt. Als al de schoolgebouwen die we nu bouwen passiefgebouwen zijn en als we alle stookinstallaties van de oude scholen energiezuinig maken, dan is dat omdat we geloven dat het zo moet. In plaats van grote abstracte verklaringen over het klimaat proberen we zeer concreet de zaken vooruit te doen gaan', besluit Vanhengel.

Het populaire Nederlandstalige onderwijs in Brussel kom vaak in het nieuws vanwege het tekort aan plaatsen en dat moet zowel door Brussel als door Vlaanderen verholpen worden. De infrastructuur moet erop vooruit en in de komende vijf jaar moeten er 3.500 plaatsen extra in het Nederlandstalig kleuter- en basisonderwijs en 5.000 plaatsen in het secundair onderwijs gecreëerd worden. Op die manier krijgen de Brusselse jongeren alle kansen die ze verdienen. 'Bij het einde van de leerplicht moeten de Brusselse jongeren op hun 18 jaar minstens drietalig uit het school komen om hun toekomst te verzekeren. Die drietaligheid is onmisbaar voor een plek op de arbeidsmarkt', zegt lijsttrekker voor het Brussels Parlement Guy Vanhengel.Zijn collega en lijsttrekster voor het Vlaams Parlement Els Ampe treedt hem bij in zijn ambitie. 'We moeten de Vlaams-Brusselse as versterken via het onderwijs. Er is een tekort en mensen schuiven aan. Met voldoende plaatsen kan onze stad ook echt meertalig worden, want iedereen die naar het Nederlandstalig onderwijs wil zal dat ook kunnen. Het Vlaamse parlement speelt daarin een hoofdrol. De lat in het onderwijs moet hoog liggen, maar de drempel laag', aldus Ampe. Op vlak van mobiliteit, woongelegenheid en koopkracht zijn er voor de liberalen heel wat raakvlakken tussen Vlaanderen en Brussel. Om jonge mensen aan te trekken willen ze bij de aankoop van een woning de registratierechten vrijstellen tot 230.000 euro en de uitrol van het metronetwerk moet doorgetrokken worden. 'We willen het netwerk graag doortrekken naar de verschillende Brusselse gemeenten, maar ook net over de grens zoals naar Parking C in Grimbergen of het station van Dilbeek. Zo los je een groot mobiliteitsprobleem op', verklaart Ampe. Waar klimaat een groot thema is bij vele andere partijen, sluimert het eerder doorheen het verkiezingsprogramma van Open VLD, maar ze zijn er wel bewust mee bezig. 'Klimaatbeleid is niet iets wat we de voorbije weken hebben ontdekt. We hebben twee jaar geleden al van Brussel de grootste lage-emissiezone van het land gemaakt. Als al de schoolgebouwen die we nu bouwen passiefgebouwen zijn en als we alle stookinstallaties van de oude scholen energiezuinig maken, dan is dat omdat we geloven dat het zo moet. In plaats van grote abstracte verklaringen over het klimaat proberen we zeer concreet de zaken vooruit te doen gaan', besluit Vanhengel.