7.20 uur. De kantoorbus van Colruyt, geparkeerd op de park-and-ride van Gentbrugge, is haast leeg. Een vroege vogel rekt zich flink uit in zijn stoel en richt zijn ogen op het laptopscherm voor zich. Terwijl ze opstappen, tekenen zijn binnendruppelende collega's de presentielijst bij de chauffeur. Goedemorgens worden gewisseld, er wordt geknikt. Een kort babbeltje hier en daar. Nog meer laptops en tablets verschijnen uit tassen, stekkers worden in stopcontacten gestoken. De koffieautomaat heeft voorlopig weinig werk. Om 7.30 uur rijden we met een scherpe bocht de snelweg op. Meer dan getik op toetsenborden weerklinkt er niet meer. De enige blik op de weg komt van achter het stuur, alle reizigers zijn gefocust op hun werk.

© Eric de Mildt

Office on Wheels is de officiële naam van deze bus, die Colruyt-werknemers al sinds september 2016 van Gent naar Halle brengt, waar het hoofdkwartier van de winkelketen ligt, en - om 16.15 uur - weer naar huis. 'Je werkt terwijl je reist. De uren die je werkt op de bus tellen als betaalde tijd, zodat je werkdag meteen begint', zegt de keten op haar website. 'De bus is zo'n succes dat reserveren een must is', vertrouwt de chauffeur ons toe. 'De 28 plaatsen zijn vrijwel altijd bezet.' Colruyt betaalt 500 euro per dag voor de bus.

In september krijgt dit project navolging in heel Vlaanderen. Een consortium van Vlaamse autobusbedrijven zal vanaf dan kantoorbussen inleggen op negen vaste trajecten richting Antwerpen en Brussel. Werknemers van bedrijven die een contract met het consortium afsluiten, zullen via een app een zitje kunnen reserveren. Meer werktevredenheid en minder uitstoot: daarom is het allemaal te doen.

© Eric de Mildt

SOFIE COEN (28): 'Thuis is thuis, werk is werk'

Content creator

'Thuiswerken is geen optie bij Colruyt - thuis is thuis, werk is werk. Je kunt wel in een regionaal kantoor gaan werken, dichter bij huis. Of je kunt deze bus nemen. Dat doe ik twee à drie keer per week. Ik vind het ontzettend gemakkelijk. Vroeger kwam ik gestrest en vermoeid op het werk aan, na een odyssee met de auto. Nu stap ik op, ben ik rustig en comfortabel onderweg, stap ik in Halle ontspannen weer af én heb ik al wat werk verzet.

'De kantoorbus is voorzien van draadloos internet, waardoor we hier gewoon in de cloud kunnen werken. Meetings kun je op de bus natuurlijk niet houden, maar omdat hij om 16.15 uur alweer vertrekt, plan je ze wél veel efficiënter in.' (Sofie, vooraan links)

© Eric de Mildt

IGOR DE GROOTE (56): 'Gewapend tegen bol.com'

Rapporteur technische dienst

'Ik neem deze bus omdat er simpelweg geen betere oplossing is om naar het werk te gaan. Wie mij niet gelooft, moet maar eens proberen om met het openbaar vervoer van Gent naar Halle te reizen: dat is pro-ble-ma-tisch! Eén bus in plaats van dertig auto's: dat scheelt bovendien in verkeersdrukte, in verbruik en in uitstoot.

'Colruyt is een groot bedrijf, maar op deze bus zie je mensen van alle afdelingen, mensen die je in Halle nooit tegen het lijf loopt. Door initiatieven als dit blijft onze werkgever met zijn tijd meegaan. Ook daardoor wapent hij zich tegen onlinewinkels als bol.com. En bovendien: de wortelkes zullen de mensen altijd in de échte winkel blijven halen, hè. (lacht)'

© Eric de Mildt

JESSIE MARAS (31): 'Betere werk-privébalans'

Hoofd van Strategic Marketing

'Ik heb een bedrijfswagen, maar ik woon in Lokeren: van daaruit alle werkdagen naar Halle rijden is, door de files, gewoonweg niet te doen. En dus rij ik eerst naar de P+R in Gentbrugge - dat duurt een kwartiertje - en neem daar deze bus. Dat doe ik vier dagen, de vijfde dag werk ik in een regionaal kantoor. Daardoor hoeft thuiswerken voor mij ook niet.

'Ik doe hier vooral administratief werk: verslagen maken, vergaderingen voorbereiden. Je komt voorbereid op je werk aan, daar plan je je meetings, en op weg naar huis kun je je werkdag in alle rust weer afronden. Dankzij deze busdienst is de balans tussen werk en privé in mijn leven gevoelig verbeterd.'

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.