Ombudsman: Vlaanderen moet wildgroei aan meldpunten stoppen

Eén centrale infolijn is meer dan genoeg, vindt de Vlaamse ombudsman. © iStock

De Vlaamse overheid heeft te veel websites en meldpunten. “Eén grote website en de Vlaamse Infolijn 1700 moeten volstaan”, vindt de Vlaamse ombudsman Bart Weekers.

Weekers doet die uitspraak in De Standaard. “De overheid doet grote inspanningen om mensen voor te lichten, maar op de verkeerde manier”, zegt de ombudsman. “Zo verspilt ze geld en bereikt ze de mensen uiteindelijk toch niet.” Volgens Weekers moet Vlaanderen de overvloed aan meldpunten en hulplijnen inperken. Hij pleit voor meer coördinatie.

“De Vlaamse overheid heeft een uitstekende infolijn (het nummer 1700, red.)”, zegt Weekers. “Die krijgt 60.000 tot 70.000 oproepen per maand. Andere initiatieven zijn veel minder populair.” Zo ontving het meldpunt “Spreekbuis”, waar personeels­leden en leidinggevenden van de Vlaamse overheid terechtkunnen als ze last hebben van pesten of ongewenst seksueel gedrag op het werk, in 2012 slechts 43 oproepen. (Belga/TV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content