Al sinds 2000 bestaat er een aanbeveling voor de distributiesector in verband met de start van reclamecampagnes rond kinderfeesten als Sinterklaas, Kerstmis of Pasen. "De aanbeveling houdt in dat winkeliers geen reclame nog vroegtijdige promotie mogen voeren voor 1 november als het om Sinterklaas en Kerstfeest gaat", aldus Oivo. De kerstman mag niet in het straatbeeld verschijnen voor 1 december en ook voor Pasen is er een sperperiode van zes weken. "De voornaamste motivatie is dat jonge kinderen, de doelgroep van de campagnes, nog geen sterk ontwikkeld tijdsbesef hebben". Volgens Oivo hebben zowel Blokker als Kruidvat al voor 1 november reclame gevoerd rond Sinterklaas. "Folders met een Sinttekening (Blokker, nvdr) en met een slogan rond Sinterklaas (Kruidvat, nvdr) staken al voor 1 november in mijn bus", verklaarde Oivo-directeur Marc Vandercammen. De verbruikersvereniging meent dat de richtlijn nog te vaak wordt omzeild, door bijvoorbeeld een sfeer van Sint of Kerst te scheppen zonder afbeeldingen. Oivo wil de sperperiodes ook uitbreiden naar andere campagnes, zoals "terug naar school" of "Halloween". De consumentenorganisatie hoopt tot slot dat er snel een dwingend reglementair kader zou komen. "Er zijn de voorbije jaren al verschillende wetsvoorstellen gelanceerd", zegt Vandercammen. (PATRICK PLEUL)

Al sinds 2000 bestaat er een aanbeveling voor de distributiesector in verband met de start van reclamecampagnes rond kinderfeesten als Sinterklaas, Kerstmis of Pasen. "De aanbeveling houdt in dat winkeliers geen reclame nog vroegtijdige promotie mogen voeren voor 1 november als het om Sinterklaas en Kerstfeest gaat", aldus Oivo. De kerstman mag niet in het straatbeeld verschijnen voor 1 december en ook voor Pasen is er een sperperiode van zes weken. "De voornaamste motivatie is dat jonge kinderen, de doelgroep van de campagnes, nog geen sterk ontwikkeld tijdsbesef hebben". Volgens Oivo hebben zowel Blokker als Kruidvat al voor 1 november reclame gevoerd rond Sinterklaas. "Folders met een Sinttekening (Blokker, nvdr) en met een slogan rond Sinterklaas (Kruidvat, nvdr) staken al voor 1 november in mijn bus", verklaarde Oivo-directeur Marc Vandercammen. De verbruikersvereniging meent dat de richtlijn nog te vaak wordt omzeild, door bijvoorbeeld een sfeer van Sint of Kerst te scheppen zonder afbeeldingen. Oivo wil de sperperiodes ook uitbreiden naar andere campagnes, zoals "terug naar school" of "Halloween". De consumentenorganisatie hoopt tot slot dat er snel een dwingend reglementair kader zou komen. "Er zijn de voorbije jaren al verschillende wetsvoorstellen gelanceerd", zegt Vandercammen. (PATRICK PLEUL)