Dat is vernomen bij de socialistische spoorvakbond.

De socialistische en liberale spoorvakbonden hadden eerder een stakingsaanzegging ingediend. Als onderdeel van de procedure diende eerst een verzoeningsvergadering te worden georganiseerd. Dat overleg vond donderdag plaats, maar leverde niets op. 'De standpunten werden herhaald, er was geen toenadering', aldus Ludo Sempels van de socialistische spoorvakbond.

Gevolg: de geplande staking gaat door. Normaal wordt er wel een minimale dienstverlening uitgewerkt. Het conflict draait rond een ontwerp van sociaal akkoord voor de periode 2020-2022 bij de spoorwegen. Dat werd eerder door de bonden verworpen. De vakbonden vragen daarentegen een loonsverhoging met 1,1 procent - net als wat in de privésector is overeengekomen -, statutaire aanwervingen, dezelfde loonsvoorwaarden voor contractuelen en statutairen en het behoud van de 36-urige werkweek. Of ook de christelijke spoorvakbond meestaakt, is nog niet bekend.

Alternatieve planning

In een reactie zegt werkgever HR Rail dat het nog steeds gelooft in de mogelijkheid om vooruitgang te boeken.'We nodigen de vakbondsorganisaties dan ook uit om het overleg op een constructieve en creatieve manier verder te zetten', klinkt het. Intussen is wel de procedure gelanceerd om de stakingsintentie van het personeel te bevragen, met het oog op de opstelling van een aangepast dienstverleningsplan.

Het bedrijf bereidt een alternatief vervoersplan voor. Deze gegarandeerde dienstverlening zal tijdens de staking van toepassing zijn. Om de reizigers de kans te geven voorzorgsmaatregelen te nemen, zal het alternatieve vervoersplan ten laatste op dinsdagavond 17 december gecommuniceerd worden, en dat via de verschillende informatiekanalen van NMBS.

Dat is vernomen bij de socialistische spoorvakbond.De socialistische en liberale spoorvakbonden hadden eerder een stakingsaanzegging ingediend. Als onderdeel van de procedure diende eerst een verzoeningsvergadering te worden georganiseerd. Dat overleg vond donderdag plaats, maar leverde niets op. 'De standpunten werden herhaald, er was geen toenadering', aldus Ludo Sempels van de socialistische spoorvakbond. Gevolg: de geplande staking gaat door. Normaal wordt er wel een minimale dienstverlening uitgewerkt. Het conflict draait rond een ontwerp van sociaal akkoord voor de periode 2020-2022 bij de spoorwegen. Dat werd eerder door de bonden verworpen. De vakbonden vragen daarentegen een loonsverhoging met 1,1 procent - net als wat in de privésector is overeengekomen -, statutaire aanwervingen, dezelfde loonsvoorwaarden voor contractuelen en statutairen en het behoud van de 36-urige werkweek. Of ook de christelijke spoorvakbond meestaakt, is nog niet bekend.In een reactie zegt werkgever HR Rail dat het nog steeds gelooft in de mogelijkheid om vooruitgang te boeken.'We nodigen de vakbondsorganisaties dan ook uit om het overleg op een constructieve en creatieve manier verder te zetten', klinkt het. Intussen is wel de procedure gelanceerd om de stakingsintentie van het personeel te bevragen, met het oog op de opstelling van een aangepast dienstverleningsplan. Het bedrijf bereidt een alternatief vervoersplan voor. Deze gegarandeerde dienstverlening zal tijdens de staking van toepassing zijn. Om de reizigers de kans te geven voorzorgsmaatregelen te nemen, zal het alternatieve vervoersplan ten laatste op dinsdagavond 17 december gecommuniceerd worden, en dat via de verschillende informatiekanalen van NMBS.