Moeten Deliveroo-praktijken verboden worden? Stel uw vraag aan vakbondsman Frank Moreels

23/11/17 om 15:52 - Bijgewerkt op 16/01/18 om 09:23

Hebt u een originele en relevante vraag voor Frank Moreels (ABVV)? Stel ze hier en maak kans op een boekenbon.

Moeten Deliveroo-praktijken verboden worden? Stel uw vraag aan vakbondsman Frank Moreels

© Isopix

Mail uw naam, adres en vraag voor Frank Moreels naar mijnvraag@knack.be. De geselecteerde vragen verschijnen in Knack (met vermelding van uw naam en gemeente). De vraag van de week wordt beloond met een bon van Standaard Boekhandel ter waarde van 20 euro.

Slecht nieuws voor wie dit weekend graag een maaltijd aan huis laat bezorgen door een fietskoerier van Deliveroo: de kans bestaat dat die op zaterdag niet zal komen. Een 200-tal koeriers dreigt namelijk met stakingen op zaterdagavond, omdat hun statuut binnenkort verandert. Totnogtoe was het mogelijk om als loontrekkende te werken, maar eind deze maand moeten alle Deliveroo-koeriers zelfstandige worden. Ze zullen betaald worden per levering, maar moeten zelf instaan voor sociale bijdragen, belastingen en verzekeringen. En dat vinden heel wat koeriers, vaak studenten, niet prettig.

In Brussel kwamen er al koeriers op straat, met op hun spandoeken de woordspeling 'Slaveroo'. Maar klopt dit ook? Zijn deze fietskoeriers moderne slaven? Volgens ABVV-topman Rudy De Leeuw gaan we alvast terug in de tijd. In De Morgen vergeleek hij de praktijken van Deliveroo (betalen per prestatie in plaats van per uur) met het stukwerk uit de tijd van Daens. Deliveroo zelf ontkent dit in alle talen. Volgens het platform - dat zichzelf geen werkgever noemt - verdienen de koeriers meer en hebben ze meer vrijheid. En toch blijkt het moeilijker om fietskoeriers te vinden: zij stappen liever over naar andere platformen waar ze wel bescherming krijgen.

Is dit de schuld van de federale regering, die iedereen wil laten bijklussen tot 6000 euro per jaar, zonder dat daarvoor belastingen of sociale bijdragen betaald moeten worden? Wordt hiermee de weg vrijgemaakt voor wantoestanden? Deliveroo is nog geen erkend platform, maar het lijkt een kwestie van tijd voor de koeriers een soort klussers worden, en hun bescherming dus volledig wegvalt. Zou een nieuw statuut, tussen werknemer en zelfstandige, kunnen helpen, zoals Voka voorstelde? En hoe moet dat er dan uitzien? Hebben onze overheid en de sociale partners eigenlijk wel antwoorden voor Deliveroo en consoorten, de vaandeldragers van de disruptieve economie? Of zal die zichzelf moeten regulariseren?

Frank Moreels is voorzitter van de Belgische Transportarbeidersbond (BTB), die deel uitmaakt van het Algemeen Belgisch Vakverbond (ABVV).

Onze partners