Safeonweb liet alle doorgestuurde e-mails, tekstberichten of berichten op social media automatisch analyseren. Ruim 8,5 miljoen links werden gedetecteerd, waarvan 667.356 frauduleuze. Het gaat dan bijvoorbeeld om phishing, valse webshops of oplichting. Die links speelt Safeonweb ook door aan Google en Microsoft, die dan een waarschuwing publiceren wanneer iemand ernaartoe wil surfen. Cybercriminelen lijken extra actief met de hele coronasituatie, al kan de dienst niet bevestigen of er effectief meer phisingberichten verstuurd werden. "We weten alleen zeker dat mensen deze berichten vaker naar ons doorstuurden. In 45.195 berichten vinden we een trefwoord terug dat met corona gerelateerd was. Dit is uiteindelijk een minderheid", klinkt het in een persbericht. Vooral de traditionele phishingberichten keren steeds weer. Denk aan berichten zogezegd afkomstig van de pakjesdienst, bank, overheid, bedrijven als Microsoft of Paypal. Maar er zijn dus ook berichten gelinkt aan de actualiteit, bijvoorbeeld over mondmaskers, feestdagen of een beloofde premie. "In 2020 zagen we corona-gerelateerde berichten opduiken. Dit is niet te verbazen. Cybercriminelen maken altijd gebruik van actuele onderwerpen om de aandacht te trekken. Hierdoor wordt de 'klik-kans' groter", besluit Rosie De Vleeschauwer, projectverantwoordelijke Centrum voor Cybersecurity België. Attentions users: de bron van dit bericht is een mededeling via PRpro. (Belga)

Safeonweb liet alle doorgestuurde e-mails, tekstberichten of berichten op social media automatisch analyseren. Ruim 8,5 miljoen links werden gedetecteerd, waarvan 667.356 frauduleuze. Het gaat dan bijvoorbeeld om phishing, valse webshops of oplichting. Die links speelt Safeonweb ook door aan Google en Microsoft, die dan een waarschuwing publiceren wanneer iemand ernaartoe wil surfen. Cybercriminelen lijken extra actief met de hele coronasituatie, al kan de dienst niet bevestigen of er effectief meer phisingberichten verstuurd werden. "We weten alleen zeker dat mensen deze berichten vaker naar ons doorstuurden. In 45.195 berichten vinden we een trefwoord terug dat met corona gerelateerd was. Dit is uiteindelijk een minderheid", klinkt het in een persbericht. Vooral de traditionele phishingberichten keren steeds weer. Denk aan berichten zogezegd afkomstig van de pakjesdienst, bank, overheid, bedrijven als Microsoft of Paypal. Maar er zijn dus ook berichten gelinkt aan de actualiteit, bijvoorbeeld over mondmaskers, feestdagen of een beloofde premie. "In 2020 zagen we corona-gerelateerde berichten opduiken. Dit is niet te verbazen. Cybercriminelen maken altijd gebruik van actuele onderwerpen om de aandacht te trekken. Hierdoor wordt de 'klik-kans' groter", besluit Rosie De Vleeschauwer, projectverantwoordelijke Centrum voor Cybersecurity België. Attentions users: de bron van dit bericht is een mededeling via PRpro. (Belga)