De databank met de gegevens over de rijverboden bestaat al jaren, maar pas recent kunnen politieagenten die op het terrein checken. Een tevreden minister van Justitie Koen Geens (CD&V) vertelt in Haasrode, bij Leuven, aan de uitgenodigde pers uit wat er nu mogelijk is. "De databank laat toe om op basis van naam en geboortedatum van de bestuurder die gecontroleerd wordt na te gaan of hij een geldig rijbewijs heeft, of zijn rijbewijs ingetrokken is, of die persoon geseind is in het Schengen- en het Interpolsysteem. Nu kan dat in één oogopslag. Vroeger moest er naar Brussel getelefoneerd worden wat alleen tijdens de kantooruren kon en niet tijdens het weekend. Dat is een enorme vooruitgang nu, we zijn er heel blij mee." Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad voor het operationeel was, maar sinds deze zomer werkt het en het resultaat mag er zijn. Dagelijks worden er bijna 700 namen ingevoerd in het systeem. Daarvan blijkt 16,5% van de bestuurders gekend voor een zogenoemd 'verval van het recht tot sturen'. De auto wordt dan onmiddellijk getakeld of krijgt een wielklem. 16,5% lijkt een hoog cijfer, maar je moet het nuanceren. Soms gaat het om willekeurige controles, maar heel vaak wordt een naam pas in het systeem ingevoerd als er brokken gemaakt zijn of als de bestuurder verdacht rijgedrag vertoonde. Minister Geens legt uit: "Niet elke persoon die gecontroleerd wordt, wordt in het systeem gecheckt. Dit gebeurt enkel wanneer de politie denkt dat er iets eigenaardigs aan de hand is." (Belga)

De databank met de gegevens over de rijverboden bestaat al jaren, maar pas recent kunnen politieagenten die op het terrein checken. Een tevreden minister van Justitie Koen Geens (CD&V) vertelt in Haasrode, bij Leuven, aan de uitgenodigde pers uit wat er nu mogelijk is. "De databank laat toe om op basis van naam en geboortedatum van de bestuurder die gecontroleerd wordt na te gaan of hij een geldig rijbewijs heeft, of zijn rijbewijs ingetrokken is, of die persoon geseind is in het Schengen- en het Interpolsysteem. Nu kan dat in één oogopslag. Vroeger moest er naar Brussel getelefoneerd worden wat alleen tijdens de kantooruren kon en niet tijdens het weekend. Dat is een enorme vooruitgang nu, we zijn er heel blij mee." Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad voor het operationeel was, maar sinds deze zomer werkt het en het resultaat mag er zijn. Dagelijks worden er bijna 700 namen ingevoerd in het systeem. Daarvan blijkt 16,5% van de bestuurders gekend voor een zogenoemd 'verval van het recht tot sturen'. De auto wordt dan onmiddellijk getakeld of krijgt een wielklem. 16,5% lijkt een hoog cijfer, maar je moet het nuanceren. Soms gaat het om willekeurige controles, maar heel vaak wordt een naam pas in het systeem ingevoerd als er brokken gemaakt zijn of als de bestuurder verdacht rijgedrag vertoonde. Minister Geens legt uit: "Niet elke persoon die gecontroleerd wordt, wordt in het systeem gecheckt. Dit gebeurt enkel wanneer de politie denkt dat er iets eigenaardigs aan de hand is." (Belga)