In het luik duurzame ontwikkeling, een van de acht hoofdstukken uit zijn nota, staat dat bedrijven op termijn enkel nog nulemissiewagens op een fiscaal interessante manier voor hun personeel kunnen leasen, schrijft De Tijd dinsdag. Het gaat om auto's die geen CO2-uitstoten, omdat ze volledig elektrisch zijn of op waterstof rijden.

Bedrijfswagens zijn onder meer door dat gunstige fiscale regime een populaire verloningsvorm. Zo'n 660.000 Belgen hebben er een. In zijn nota schetst Magnette dat het leasen van een benzine- of dieselwagen tussen vandaag en 2023 elk jaar een stuk duurder moet worden. Mogelijk al vanaf 2023 zouden bedrijven leasewagens enkel nog van de belastingen kunnen aftrekken als ze geen CO2 uitstoten, al is het exacte jaartal voer voor onderhandelingen.

De hervorming moet de verkoop van elektrische wagens een boost geven, want die komt moeilijk van de grond. Om het verkeer verder te vergroenen pleit Magnette er ook voor het mobiliteitsbudget, dat werknemers de mogelijkheid geeft hun auto in te ruilen voor alternatieve vervoersmiddelen, te versterken. Het plan ligt in de lijn van een wetsvoorstel dat CD&V op het einde van de vorige legislatuur indiende.

Magnette wil 'respect voor mensenrechten' in migratiedebat

De Morgen schrijft dinsdag dat de startnota over migratie van Magnette weinig lekkers lijkt te bevatten voor N-VA. 'De publieke autoriteiten moeten over migratie een open discours voeren, objectief en met respect voor de mensenrechten', klinkt het.

Al van bij de inleiding zet Magnette de toon. De tekst van 14 november is het vertrekpunt van de gesprekken die Magnette voert over migratie, bevestigen verschillende onderhandelaars. Na input van de partijen schaaft hij de tekst telkens bij. Magnette pleit onder meer voor een modernisering van de procedures voor economische migratie, om die beter af te stemmen op de noden van de arbeidsmarkt. Ook vraagt hij om de regels voor gezinshereniging strenger te maken. En oppert hij de mogelijkheid van een tijdelijk vluchtelingenstatuut dat vervalt eenmaal de oorlog in het thuisland is afgelopen.

Tegelijk wil Magnette geen gezinnen met minderjarige kinderen in gesloten centra, parlementaire controle op het uitreiken van humanitaire visa en transitmigranten behandelen als slachtoffers van mensenhandel. De onderhandelende partijen zitten verveeld met het lek van de migratienota en wijzen erop dat dit niet de definitieve tekst is. Geen van hen wou officieel reageren, aldus de krant.