Jonathan Holslag

‘Zonder betere controle vormt de pakjesstroom uit China een bedreiging voor de Europese economie en veiligheid’

Jonathan Holslag Politoloog en publicist.

Eigenlijk zou de regering de handel gewoon aan banden moeten leggen, zolang de douane de pakjes niet gecontroleerd krijgt.

Het zal de trouwe lezer van dit weekblad niet verbazen dat één van de begrotingsmaatregelen van de federale regering mij in het bijzonder kon bekoren: de kleine heffing op pakjes van internetwinkels zoals Shein en Temu. Dat was hoog tijd. Voor ik de verdedigers van de vrijhandel weer tegen me in het harnas jaag: de pakjes van Shein en Temu hebben niets met vrijhandel te maken. Ze zijn en blijven uitstalramen van het door de Communistische Partij aangevuurde en door staatsbanken gesubsidieerde staatskapitalisme.

Op zich lijken Shein en Temu misschien op pakweg Amazon, maar zij hebben veel nauwere relaties met de oververzadigde Chinese maakindustrie, die dankzij bescherming door en steun van de overheid een ongeziene hoeveelheid producten van de band laat rollen aan ongezien lage prijzen. 

En dat is niet alles. De douane krijgt die toevloed aan pakjes niet gecontroleerd. Twee jaar geleden leverde ik in een onderzoeksdossier nog de kritiek dat de douane in de luchthaven van Luik amper enkele procenten van de Chinese pakjes kon controleren. Er is te weinig personeel. Er zijn te weinig scanners. Dit jaar blijkt de pakketjesstroom via Luik alleen al te groeien tot liefst 1,4 miljard stuks. U leest het goed: 1,4 miljard stuks. Dat is bijna drie pakjes voor elke Europeaan. En minder dan 1 procent wordt gecontroleerd.

Dat is schuldig verzuim van onze overheid. Men wil de geneugten van enkele honderden banen, maar niet de verantwoordelijkheid om onze economie te beschermen tegen vervalste of onveilige producten. Het zou me niet verbazen als binnen enkele jaren blijkt dat Luik de draaischijf is geworden van componenten voor synthetische drugs, wapens en explosieven die per pakje kunnen worden besteld. Begin maar eens te controleren. Zonder betere controle vormt de pakjesstroom via Luik een bedreiging voor de Europese economie en veiligheid.  

Naast uitdagingen op het vlak van veiligheid en economie, komt het me voor dat Temu en Shein ook een opvoedkundige uitdaging meebrengen. Zo’n kwart van de Europese tieners blijkt de weg naar de apps van de twee merken gevonden te hebben, vaak gekoppeld aan de bankkaart van de ouders. De vanzelfsprekendheid waarmee jongeren supergoedkope pakjes van de andere kant van de wereld laten aanvoeren en terugsturen kweekt een ongezonde gewenning. 

Voor mij mogen die heffingen dus nog een flink stuk opgetrokken worden, en eigenlijk zou de regering de handel gewoon aan banden moeten leggen, zolang de douane de pakjes niet gecontroleerd krijgt. 

Lees ook:

– De Chinese webshops schakelen over naar een volgende fase: ‘De Europese retailsector gaat dezelfde weg op als de autosector’

Topman spotgoedkope Shein: ‘Ik ben net zo bezorgd over het klimaat als de rest van de wereld’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise