In een interview met De Zondag vertelt Tiktokster Stien Edlund over haar persoonlijke missie: ‘Als je zo’n bereik hebt, moet je daar iets zinnig mee doen, vind ik. Ja, ik post ook dingen van mijn katje, maar het mag niet alléén dat zijn.’
Wie is Stien Edlund?
“Een gewoon meisje van 24 jaar uit Melsbroek dat tien jaar geleden video’s begon te maken. Deze hobby is een beetje uit de hand gelopen. Vandaag is het mijn fulltime job. Sommigen noemen mij influencer, maar ik hoor liever content creator. Omdat ik vooral eigen content maak. Als kind was ik nochtans heel introvert. Ik verstopte mij achter de benen van mama en papa als iemand mij aansprak. Het is dankzij sociale media dat ik ben opengebloeid. Al ben ik nog altijd niet de grote prater, hoor.”
5,6 miljoen volgers op TikTok, dat zijn er zelfs meer dan wereldsterren zoals Thibaut Courtois en Angèle. Wat doet dat met haar?
“Dat is gewoon zot. Je beseft niet meer hoeveel mensen dat zijn. Ik vraag me dikwijls af: hoe heb ik dat klaargespeeld? Het is begonnen met dansvideo’s. Voor de fun – omdat ik als kind graag danste. Bekend worden, was nooit mijn ambitie. Wat mijn geheim is? (denkt na) Als je relevant wil blijven, moet je jezelf af en toe heruitvinden. Dat is waar de meeste content creators mee struggelen. Want populariteit kan snel keren. Als je blijft steken in oude content, gaan de mensen je beu geraken. Mij is dat gelukt: sinds enkele jaren leg ik mij toe op loopvideo’s. Hiermee heb ik een nieuw en breder publiek weten aan te spreken.”
Terwijl andere meisjes van haar leeftijd volgers verzamelen door hun perfecte bikinilijf te showen op het strand, ploetert zij zich in het zweet om Vlaanderen aan het lopen te krijgen.
“Als je zo’n bereik hebt, moet je daar iets zinnig mee doen, vind ik. Ja, ik post ook dingen van mijn katje, maar het mag niet alléén dat zijn. Ik heb het lopen ontdekt tijdens corona – met dank aan mijn mama. Lopen geeft mij een fysieke én mentale boost. Ik vind het geweldig om nu ook andere mensen in beweging te krijgen.” Sunday Runday is trouwens de naam van de loopclub die ze overal wil uitrollen.”
Of ze haar gsm nooit tegen de muur wil kwakken?
“Ben je gek? Nooit! (plots serieus) Ik besef wel dat ik soms te veel wil doen. Dat is mijn grootste valkuil. Sociale media, studeren (communicatiewetenschappen, red.), meedoen in een film (Bittersweet Sixteen, red.), een eigen kledijlijn (Avo&Cado, red.): vanalles en nog wat dus. Ik ben heel impulsief en kan moeilijk neen zeggen tegen leuke dingen. Zeker toen ik nog studeerde, werd het mij soms te veel. Als mijn ouders mij niet hadden tegengehouden, was ik mijn studies gestopt. Gelukkig heb ik dat niet gedaan. Nu heb ik een diploma achter de hand.”
Het volledige interview lees je in De Zondag.