Wat in 2012 begon als een dating-app in Los Angeles is tegenwoordig beschikbaar in 190 landen. Tinder maakt deel uit van het beursgenoteerde Amerikaanse concern Match Group. Hoeveel mensen er op Tinder zitten, wil het bedrijf niet kwijt. Wat we wél weten, is dat 5,2 miljoen klanten wereldwijd betalen voor extra diensten op de in principe gratis app. We gingen samenzitten met Lennart Schirmer. Amper 34 is de baas van Tinder Europa. Wat doet een mens dan? Samen swipen, natuurlijk.
...

Wat in 2012 begon als een dating-app in Los Angeles is tegenwoordig beschikbaar in 190 landen. Tinder maakt deel uit van het beursgenoteerde Amerikaanse concern Match Group. Hoeveel mensen er op Tinder zitten, wil het bedrijf niet kwijt. Wat we wél weten, is dat 5,2 miljoen klanten wereldwijd betalen voor extra diensten op de in principe gratis app. We gingen samenzitten met Lennart Schirmer. Amper 34 is de baas van Tinder Europa. Wat doet een mens dan? Samen swipen, natuurlijk. Zullen we maar met de deur in huis vallen? Volgens sociologen stompt het enorme aantal mogelijke partners bij het onlinedaten ons emotioneel af. Schirmer: Het tegendeel is waar. Tinder werd geïnspireerd door generatie Z, dat zijn de 18- tot 25-jarigen. Zij maken de helft van onze gebruikers uit. Die generatie is opgegroeid met sociale netwerken. Ze communiceert visueler, vlugger en vluchtiger dan de 40-jarigen. Maar ze is opener en toleranter. En ze is selectiever: swipe en vaarwel? Schirmer: Dat zou ik niet beweren. Een studie heeft aangetoond dat het aantal interculturele huwelijken toeneemt sinds onlinedating bestaat. Vijftig procent van de homoseksuelen out zich voor het eerst online. Voor generatie Z spelen geslacht, schoonheidsidealen en religieuze overtuiging nauwelijks nog een rol. Volgens een Amerikaanse studie leert 40 procent van alle heteroseksuele koppels elkaar online kennen, bij stellen van hetzelfde geslacht is dat zelfs twee derde. Mensen worden makkelijker verliefd online dan op het werk, op school of in de vriendenkring. Wat loopt er fout? Schirmer: Generatie Z vindt het blijkbaar een vreemde gedachte om iemand aan te spreken die je niet kent. Tinder heeft een wat fout imago, als een marktplaats voor onenightstands en slippertjes. Schirmer: Dat is het beeld dat de media van ons ophangen, maar het klopt niet. Een studie van Global Webindex heeft aangetoond dat ongeveer 40 procent van de Tindergebruikers een vaste relatie heeft. Wat doen die daar als ze niet van plan zijn overspel te plegen? Schirmer: Dat strookt niet met onze cijfers. Tinder is voor singles. Je zou kunnen zeggen dat Tinder van de liefde een gsm-spelletje heeft gemaakt. Swipe je naar de juiste kant, dan win je een date. Schirmer: Mensen ontmoeten is toch geen spel! Mensen worden op basis van hun profielfoto's beoordeeld. Dat is toch behoorlijk oppervlakkig? Schirmer: Wat betekent dat precies, oppervlakkig? Een gebruiker heeft me eens verteld dat hij al naar links swipet zodra een persoon het foute gsm-model vast heeft. Hij vond dat flauw van zichzelf, maar hij heeft er tenminste over nagedacht. Hoelang hebben gebruikers nodig om te beslissen of iemand hen interesseert? Schirmer: Hoelang heb je in het echte leven nodig vooraleer je een bepaald beeld van iemand hebt gevormd? Je weet binnen de twee seconden al wat je van iemand vindt, dertig seconden later denk je al iets anders en na vijf minuten nog iets anders. Zullen we eens timen hoelang ik nodig heb om op Tinder iemand te kiezen? Kijk maar, dit is mijn profiel. Dat bent u: Lennart, 34 jaar, heeft in Noorwegen gestudeerd, bevindt zich op minder dan een kilometer van hier, houdt van chocolade van Ritter Sport en leest graag romans van Juli Zeh. Schirmer: Ik begin nu. Hier zien we Thess, 35 jaar oud. Schirmer: Ze lijkt me wel interessant. Ik bekijk haar profiel eens. Oh, Thess heeft niets ingevuld! Nee dat vind ik niets, ik had graag iets meer over haar geweten. Ik zoek verder. Hier is Eva, zij heeft wel een profiel: ze komt uit Berlijn, smart people only, heteroflexibel, open relatie... Nee, dat is niets voor mij. Hoelang heb ik nodig gehad? Vijf seconden? Tien? Er zijn ook mensen die het nog sneller doen: ja, ja, nee, nee, nee... Het lijkt wel onlineshoppen. Met dat verschil dat het hier om mensen gaat in plaats van om stofzuigers. Schirmer:(nadrukkelijk) Maar op Tinder worden geen mensen aangeboden! Tinder is zoals een café, ik ga erbinnen en er zitten mensen die ook op zoek zijn naar een relatie. Als ik op Tinder de foto van een gebruiker naar links swipe, ben ik niet in die persoon geïnteresseerd. Bevalt ze me wel, dan swipe ik naar rechts. Als zij mij dan ook naar rechts swipet, hebben we een 'match'. Net zoals wanneer je in een café oogcontact met iemand hebt. Pas daarna kunnen we chatten. Hoeveel gebruikers plaatsen een foto van iemand bij hun profiel omdat ze anders zichzelf niet mooi vinden? Schirmer: Geen idee. In elk geval gaat dat in tegen onze voorschriften. We hebben in Amerika een team dat wereldwijd op zoek gaat naar inbreuken tegen onze regels. Elke gebruiker kan door een andere gebruiker gesignaleerd worden. Soms gebeurt dat ten onrechte. Een heel populaire zanger werd ooit door ons geblokkeerd omdat mensen dachten dat het om een nepprofiel ging. We hebben het snel weer geactiveerd. Wat weet u zoal over de gebruikers? Schirmer: Hoe oud iemand is en waar iemand woont. Dat is de informatie die onze leden ons ter beschikking stellen en die we nodig hebben om Tinder te kunnen laten functioneren. In 2017 vroeg een Franse journaliste alle data op die over haar waren opgeslagen. Ze kreeg maar liefst 800 bladzijden met persoonlijke informatie. Bijvoorbeeld hoe oud de mannen zijn die ze wilde leren kennen, en waarover ze met hen had gechat. Wat doet u met al die informatie? Schirmer:(ontwijkend) Onze gebruikers zijn beschermd. De gegevens zijn gecodeerd, slechts een heel kleine kring van Tinder-medewerkers kan die gegevens raadplegen. Hoeveel geld verdient u met die gegevens? Schirmer: Wij verkopen geen data en we verdienen er ook geen geld mee. Meer dan 95 procent van onze inkomsten is afkomstig van 'premiumgebruikers' (de basisapp is gratis, maar betalende formules bieden meer opties, nvdr). Hun aantal neemt spectaculair toe. In 2018 was dat 800 miljoen dollar, het dubbele van het jaar daarvoor. We hebben slechts 5 procent reclame- inkomsten. Zo hebben we al samengewerkt met Sixt en met de Deutsche Bahn. Zij kunnen bepalen wie hun reclame te zien krijgt: geslacht, woonplaats, leeftijd. Hebt u weleens stiekem chats van gebruikers meegelezen? Schirmer: Nee! Alle informatie waarover ik beschik is anoniem. Ik kan hooguit bepaalde trends opmaken. Welke items komen het vaakst voor in de gebruikersprofielen? Eten, reizen en 'geen onenightstands'. Welke jobs zijn het populairst? Vrouwen vallen op marketingmanagers, reclamejongens en advocaten. Mannen op stewardessen, advocates en vrouwelijke chef-koks. Veel gebruikers komen via Facebook op Tinder terecht. Wil dat zeggen dat u de gegevens van mijn Facebookvrienden wegsluist? En dat Facebook toegang heeft tot de gegevens van Tindergebruikers? Schirmer: Dat gebeurt allebei niet. In Rusland is het onmogelijk geworden voor bedrijven om de privégegevens van klanten te beschermen. Een nieuwe wet verplicht hun gegevens van gebruikers op verzoek van de geheime diensten door te geven. Als ik nu met iemand uit Moskou flirt, kan Vladimir Poetin dan meelezen? Schirmer: Het klopt dat de Russische regering zich heeft voorgenomen om de strijd tegen criminaliteit en terrorisme aan te gaan. Bedrijven moeten zich bij die diensten melden. Wij hebben dat gedaan, maar we hebben geen gegevens gedeeld met de Russische regering, en dat zijn we ook niet van plan. Als u even zou rondvragen bij Tindergebruikers, zou waarschijnlijk blijken dat er vaak 's nachts getinderd wordt, door mensen die dronken thuiskomen van de discotheek. Schirmer: Het populairste moment om te tinderen is blijkbaar op maandagavond om 20.00 uur. Geen idéé waarom. In ieder geval ben ík dan niet dronken.