Waarmee speelde jij graag als kind? Het was een van de vragen die Danielle Krekels in de jaren tachtig stelde aan honderden ingenieurs, voor haar toenmalige studie- en selectiebureau. 'Ik liet hen uren aan een stuk vertellen, en het viel me op dat velen graag met Lego, Meccano, treinen en auto's hadden gespeeld. Al zag ik wel een groot verschil tussen industrieel ingenieurs en burgerlijk ingenieurs: die eersten waren als kind bijna allemaal gek op constructies opbouwen en afbreken, terwijl ik dat bij meer "theoretische" ingenieurs minder hoorde. Na een tijdje begon een idee te rijpen: zou het kunnen dat kinderen niet creatief wórden van Lego, maar ermee beginnen te spelen omdat ze creatief zijn? Maar ik begon ook andere verbanden te zien. Zo houden mensen die als kind graag voetbalden als volwassene van "gestructureerd team play": samenwerken binnen een bepaald kader en met duidelijke afspraken. Uit...

Waarmee speelde jij graag als kind? Het was een van de vragen die Danielle Krekels in de jaren tachtig stelde aan honderden ingenieurs, voor haar toenmalige studie- en selectiebureau. 'Ik liet hen uren aan een stuk vertellen, en het viel me op dat velen graag met Lego, Meccano, treinen en auto's hadden gespeeld. Al zag ik wel een groot verschil tussen industrieel ingenieurs en burgerlijk ingenieurs: die eersten waren als kind bijna allemaal gek op constructies opbouwen en afbreken, terwijl ik dat bij meer "theoretische" ingenieurs minder hoorde. Na een tijdje begon een idee te rijpen: zou het kunnen dat kinderen niet creatief wórden van Lego, maar ermee beginnen te spelen omdat ze creatief zijn? Maar ik begon ook andere verbanden te zien. Zo houden mensen die als kind graag voetbalden als volwassene van "gestructureerd team play": samenwerken binnen een bepaald kader en met duidelijke afspraken. Uiteindelijk kon ik een lijst opstellen met 23 kerntalenten: van "functionele creativiteit" tot "verkopen en overtuigen".' Dat laatste ziet Krekels bijvoorbeeld bij kinderen die aan zee graag bloemen uit crêpepapier 'verkopen' in ruil voor schelpjes. 'Ook als volwassene zullen zij het leuk vinden om dingen aan de man te brengen. Al draait dat niet per se om geld. Het is een middel om macht en controle te verwerven, en valt onder het kerntalent "strategisch inzicht en langetermijndenken". Daarnaast is er nog de vraag waarom kinderen graag verkopen: doen ze dat louter voor zichzelf, of om anderen een plezier te doen? In dat laatste geval spelen er empathische kerntalenten mee.' Krekels schreef al enkele boeken over het thema, en nu verscheen haar derde: Krachtig met KernTalenten. Het voorwoord is van de bekende Nederlandse hersenonderzoeker Dick Swaab. 'Hij heeft me geholpen bij de wetenschappelijke verklaring van mijn theorie. In de baarmoeder wordt al een aantal systemen in de hersenen ontwikkeld, maar ook de eerste vier levensjaren zijn cruciaal. De kerntalenten zijn deels genetisch, maar ze zijn ook afhankelijk van wat een kind in die eerste jaren als invloeden van buitenaf meekrijgt.' Wie wil achterhalen wat zijn eigen kerntalenten zijn, kan bij een van de 300 erkende analisten terecht. Je duidt op een lijst met 150 'leukertjes' (van 'met de poppen spelen' tot 'voetballen') aan wat je als kind wel of minder graag deed, en krijgt na een dieptegesprek een profiel met hoe sterk elk kerntalent bij jou aanwezig is. Het samenspel bepaalt wat voor jou goede keuzes zijn. De term 'kerntalent' is overigens veel specifieker dan het nogal vage woord 'talent', aldus Krekels. 'Het is een combinatie van karakter, aanleg en intrinsieke motivatie. Het is niet omdat je van opa een beloning kreeg als je scoorde bij het voetbal, of omdat je een toffe leerkracht geschiedenis had, dat daar je kerntalenten liggen.' Over leerkrachten gesproken: het verwondert Krekels niet dat zij zo vaak met burn-out kampen. 'Velen kiezen dat vak niet omdat ze het kerntalent "informatieoverdracht" sterk bezitten. Soms hebben ze wel gevoel voor "entertainment en show", waardoor ze een tijdje gelukkig blijven. Maar als je niet graag je kennis deelt, bots je uiteindelijk op je eigen grenzen.' Om dat te vermijden, raadt Krekels jongeren aan om zo snel mogelijk een kerntalentenanalyse te ondergaan. 'Dat kan al vanaf veertien jaar. Een ideaal moment, omdat je zo een "watervalparcours" in het secundair onderwijs kunt vermijden. Maar ook achttien jaar, net voor de hogere studie, is een uitstekende timing. Vaak zie ik jongeren die ervan overtuigd zijn dat ze geen enkel talent hebben. Hooguit beweren ze goed te zijn in Engels of wiskunde. Dat zijn natuurlijk geen talenten maar vaardigheden. Na de analyse zijn ze meestal in de wolken: ze hebben wél talenten, en weten nu ook wat voor hen de ideale studierichtingen kunnen zijn.' Ook volwassenen die al lang dat stadium voorbij zijn, kunnen er baat bij hebben, vindt Krekels. 'Als je voelt dat je op een burn-out of bore-out afstevent, wordt het tijd om te kijken of je baan wel bij je talenten past. Dan kun je terecht bij een van onze 50 loopbaanbegeleiders. Heel wat mensen besluiten nadien om elders te solliciteren of zelfs opnieuw te gaan studeren. Al kun je je ei - een sterk kerntalent, zeg maar - soms ook kwijt in een hobby. Maar dan moet de balans wel goed zitten: als je twaalf sterke kerntalenten hebt, waarvan je er drie in je job kwijt kunt en negen in je vrije tijd, wordt het tijd om een betere verhouding te zoeken.'