Sinds 1 januari is 30 kilometer per uur in regel de maximale snelheid in de Brusselse straten. Uitzondering op die regel zijn enkele grote assen, waar nog steeds 50 of 70 kilometer per uur toegelaten is. Vrijdag publiceert Brussel Mobiliteit een balans van die invoering, gebaseerd op de snelheden die de Lidar-camera's eind 2020 en de eerste vier maanden van 2021 hebben opgemeten. Wat blijkt: een constante en aanzienlijke daling van de gemiddelde snelheid op alle wegen, of de snelheidsbeperking er nu 30 of 50 kilometer per uur bedraagt. Waar de maximale snelheid daalde van 50 naar 30 kilometer per uur, ging de gemiddelde snelheid met 19 procent omlaag tot 29,6 kilometer per uur. Waar de maximumsnelheid 50 kilometer per uur bleef, was er een daling met 7 procent tot 37,7 kilometer per uur en op wegen waar de limiet zakte van 70 naar 50 kilometer per uur, werd een daling met 19 procent tot 44,3 kilometer per uur genoteerd. Een lagere gemiddelde snelheid blijkt niet te leiden tot langere reistijden. De verkeersveiligheid ging er wel op vooruit. De eerste vier maanden van 2021 waren er 635 ongevallen tegenover 814 in dezelfde periode van vorig jaar. Daar kunnen ook de lockdown en het telewerk wel een rol in spelen. Om die mogelijke vertekening te vermijden, maakt Brussel Mobiliteit ook een vergelijking met de laatste vier maanden van 2020, toen 708 ongevallen werden geregistreerd. (Belga)

Sinds 1 januari is 30 kilometer per uur in regel de maximale snelheid in de Brusselse straten. Uitzondering op die regel zijn enkele grote assen, waar nog steeds 50 of 70 kilometer per uur toegelaten is. Vrijdag publiceert Brussel Mobiliteit een balans van die invoering, gebaseerd op de snelheden die de Lidar-camera's eind 2020 en de eerste vier maanden van 2021 hebben opgemeten. Wat blijkt: een constante en aanzienlijke daling van de gemiddelde snelheid op alle wegen, of de snelheidsbeperking er nu 30 of 50 kilometer per uur bedraagt. Waar de maximale snelheid daalde van 50 naar 30 kilometer per uur, ging de gemiddelde snelheid met 19 procent omlaag tot 29,6 kilometer per uur. Waar de maximumsnelheid 50 kilometer per uur bleef, was er een daling met 7 procent tot 37,7 kilometer per uur en op wegen waar de limiet zakte van 70 naar 50 kilometer per uur, werd een daling met 19 procent tot 44,3 kilometer per uur genoteerd. Een lagere gemiddelde snelheid blijkt niet te leiden tot langere reistijden. De verkeersveiligheid ging er wel op vooruit. De eerste vier maanden van 2021 waren er 635 ongevallen tegenover 814 in dezelfde periode van vorig jaar. Daar kunnen ook de lockdown en het telewerk wel een rol in spelen. Om die mogelijke vertekening te vermijden, maakt Brussel Mobiliteit ook een vergelijking met de laatste vier maanden van 2020, toen 708 ongevallen werden geregistreerd. (Belga)