Koen Geens: ‘Het staat in de sterren geschreven dat rekeningrijden er ooit komt’

Van links naar rechts: Sander Vandecapelle (PVDA), Jessika Soors (Groen), Bruno Tobback (SP.A), Koen Geens (CD&V), Maurits vande Reyde (Open VLD), Lorin Parys (N-VA) en Katleen Bury (Vlaams Belang). © Belga

‘Er zijn voorwaarden aan verbonden en we moeten draagvlak creëren. Als ik echter op Justitie gewacht had op draagvlak bij de magistraten, dan had ik niets gedaan’. Dat heeft Justitieminister Koen Geens (CD&V) donderdagavond gezegd tijdens een verkiezingsdebat in Leuven georganiseerd door de jongerenafdelingen van alle Leuvense partijen.

Als voorwaarden voor de invoering van rekeningrijden vermeldde Geens de afschaffing van de verkeersbelasting, de invoering van glijdende werkuren, het aanbrengen van sociale correcties en een gefaseerde invoering. ‘Omdat rekeningrijden in de eerste plaats bedoeld is om de files te verminderen moeten we eerst beginnen met de Vlaamse ruit rond Brussel en dit later uitbreiden’, aldus Koen Geens die ook de noodzaak beklemtoonde van het bestaan van alternatieven voor de verplaatsing met de auto.

Vlaams parlementslid Lorin Parys (N-VA) benadrukte dat voor zijn partij ‘het rekeningrijden van de baan is’. ‘We gaan dit niet door de strot van de Vlamingen duwen’. Parys bestempelde rekeningrijden nochtans als een interessant idee, maar beschuldigde er anderen van ‘dat ze door verspreiding van berichten dat de Vlaming 40 cent per kilometer zal moeten betalen het draagvlak hiervoor opbliezen’. Hij viseerde hierbij zowel politieke tegenstanders als overtuigde voorstanders.

Bruno Tobback (SP.A), eveneens lid van het Vlaams parlement, stelde principieel voorstander te zijn van rekeningrijden, maar wees erop dat er momenteel onvoldoende alternatieven zijn voor de auto. Hij beschuldigde Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts ervan ‘dat we op dat vlak vijf jaar verloren hebben’. ‘Sinds het aantreden van deze regeringen hebben we minder bussen, minder treinen en minder stations’. Een vorm van rekeningrijden dient volgens Tobback onmiddellijk ingevoerd voor e-commerce. ‘Het kan niet langer dat bpost pakjes lichter dan 2 kilo afkomstig uit China gratis verdeelt’.

Jessika Soors (Groen) pleitte voor een vorm van slim rekeningrijden waarbij autobestuurders die een alternatief hebben op vlak van openbaar vervoer meer betalen dan degenen die dat niet hebben. Om die alternatieven uit te bouwen moet de Vlaamse regering de twee miljard euro die ze wil investeren in de verbreding van de Brusselse ring besteden aan het openbaar vervoer. Soors wees hierbij op de gigantische kost die de files meebrengen. “‘ het prijskaartje van 500 miljoen euro op jaarbasis voor de Belgische economie zijn er nog de kosten voor de volksgezondheid…’.

Ook Maurits Vande Reyde (Open VLD) kantte zich tegen rekeningrijden ‘omdat dit bij gebrek aan alternatieven een onfaire kostenverhoging zou impliceren voor mensen die werken’. Sander Vandecapelle (PVDA) beaamde ‘dat dit de werkende bevolking extra zou straffen’. Net als Katleen Bury (Vlaams Belang) sprak hij de vrees uit dat de volgende regering dit in tegenstelling tot wat men nu beweert toch zal invoeren. ‘Voor de verkiezingen van 2014 zei ook geen enkele partij dat men de pensioenleeftijd tot 67 zou verhogen of het inschrijvingsgeld voor het hoger onderwijs zou optrekken’, aldus Vandecapelle.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content