Het is het Vlaams departement Omgeving dat de conclusie trekt, op basis van een nieuwe studie van Transport & Mobility en de KU Leuven. De onderzoekers bestudeerden de mogelijkheden om via de kilometerheffing een 'groene taxshift' door te voeren. Een heffing van gemiddeld 0,07 euro per kilometer zou jaarlijks 3,3 miljard euro opbrengen, en een heffing van 0,125 euro zelfs tot 5,6 miljard. Trek daar de huidige inkomsten uit verkeersbelastingen, die zouden worden afgeschaft, en de systeemkosten van af en er blijft in het laatste scenario 3,8 miljard euro over.

Daarbovenop komt 700 miljoen aan verwachte terugverdieneffecten, door de positieve impact van de lastenverlaging op de economie en de arbeidsmarkt. Zo krijgt Vlaanderen 4,5 miljard euro om de 'groene taxshift' te financieren. Autorijden wordt weliswaar duurder, maar dat zouden bestuurders gecompenseerd zien door de lagere personenbelasting. Bovendien zal het verkeer afnemen. De onderzoekers verwachten dat ook de CO2-uitstoot zal dalen.

Het is het Vlaams departement Omgeving dat de conclusie trekt, op basis van een nieuwe studie van Transport & Mobility en de KU Leuven. De onderzoekers bestudeerden de mogelijkheden om via de kilometerheffing een 'groene taxshift' door te voeren. Een heffing van gemiddeld 0,07 euro per kilometer zou jaarlijks 3,3 miljard euro opbrengen, en een heffing van 0,125 euro zelfs tot 5,6 miljard. Trek daar de huidige inkomsten uit verkeersbelastingen, die zouden worden afgeschaft, en de systeemkosten van af en er blijft in het laatste scenario 3,8 miljard euro over. Daarbovenop komt 700 miljoen aan verwachte terugverdieneffecten, door de positieve impact van de lastenverlaging op de economie en de arbeidsmarkt. Zo krijgt Vlaanderen 4,5 miljard euro om de 'groene taxshift' te financieren. Autorijden wordt weliswaar duurder, maar dat zouden bestuurders gecompenseerd zien door de lagere personenbelasting. Bovendien zal het verkeer afnemen. De onderzoekers verwachten dat ook de CO2-uitstoot zal dalen.