De jury ging zelfs zo ver om Isozaki, een "veelzijdig, maatgevend en echt kosmopolitisch" architect, te eren als "visionair van zijn generatie". De 87-jarige Isozaki ging als een van de eerste Japanners in het buitenland werken op een moment dat de Westerse architectuur vooral het Oosten beïnvloedde, zei Tom Pritzker, voorzitter van de Hyatt Foundation. Dat fonds met zetel in Chicago is initiatiefnemer van de met 100.000 dollar (88.000 euro) gedoteerde prijs. Isozaki is intussen al de achtste Japanner die de sinds 1979 jaarlijks toegekende prijs wint. Hij oogstte zijn eerste succes tijdens de Amerikaanse bezetting in de nasleep van de tweede wereldoorlog. In de jaren '80 hielp de van het Japanse eiland Kyushu afkomstige architect Japans design te exporteren naar Europa en de VS. Centraal bij hem staat dus het concept "ma", dat zich laat vertalen als "tussenruimte, pauze of opening". Zijn modernistische gebouwen getuigen van een bedrieglijke "geometrische eenvoud", waarachter wel degelijk een uitgewerkte theorie en een gericht doel schuilen. Tot de bekendste bouwwerken van de laureaat behoren het Museum of Contemporary Art (Moca) in Los Angeles, de overdekte arena Palau Sant Jordi van het Olympisch Stadion in Barcelona en het ijshockeystadion in Turijn. Wereldwijd heeft Isozaki meer dan honderd projecten in de praktijk gebracht. Hij bouwde musea als het Ceramic Park Mino in het Japanse Gifu, concertzalen als de Shanghai Symphony Hall in China, de Allianz-toren in Milaan en het National Convention Center in Qatar. Als winnaar van de Pritzker volgt Isozaki in de voetsporen van, onder anderen, Zaha Hadid, Rem Koolhaas, Norman Foster en Peter Zumthor. Vorig jaar was de bekroning weggeleg voor de Indiër Balkrishna Doshi. Isozaki zal nog tot mei moeten wachten vooraleer hem in Parijs de prijs overhandigd zal worden. (Belga)

De jury ging zelfs zo ver om Isozaki, een "veelzijdig, maatgevend en echt kosmopolitisch" architect, te eren als "visionair van zijn generatie". De 87-jarige Isozaki ging als een van de eerste Japanners in het buitenland werken op een moment dat de Westerse architectuur vooral het Oosten beïnvloedde, zei Tom Pritzker, voorzitter van de Hyatt Foundation. Dat fonds met zetel in Chicago is initiatiefnemer van de met 100.000 dollar (88.000 euro) gedoteerde prijs. Isozaki is intussen al de achtste Japanner die de sinds 1979 jaarlijks toegekende prijs wint. Hij oogstte zijn eerste succes tijdens de Amerikaanse bezetting in de nasleep van de tweede wereldoorlog. In de jaren '80 hielp de van het Japanse eiland Kyushu afkomstige architect Japans design te exporteren naar Europa en de VS. Centraal bij hem staat dus het concept "ma", dat zich laat vertalen als "tussenruimte, pauze of opening". Zijn modernistische gebouwen getuigen van een bedrieglijke "geometrische eenvoud", waarachter wel degelijk een uitgewerkte theorie en een gericht doel schuilen. Tot de bekendste bouwwerken van de laureaat behoren het Museum of Contemporary Art (Moca) in Los Angeles, de overdekte arena Palau Sant Jordi van het Olympisch Stadion in Barcelona en het ijshockeystadion in Turijn. Wereldwijd heeft Isozaki meer dan honderd projecten in de praktijk gebracht. Hij bouwde musea als het Ceramic Park Mino in het Japanse Gifu, concertzalen als de Shanghai Symphony Hall in China, de Allianz-toren in Milaan en het National Convention Center in Qatar. Als winnaar van de Pritzker volgt Isozaki in de voetsporen van, onder anderen, Zaha Hadid, Rem Koolhaas, Norman Foster en Peter Zumthor. Vorig jaar was de bekroning weggeleg voor de Indiër Balkrishna Doshi. Isozaki zal nog tot mei moeten wachten vooraleer hem in Parijs de prijs overhandigd zal worden. (Belga)