Is ons onderwijs geschikt voor hoogbegaafde kinderen? Stel uw vraag aan Kathleen Venderickx

23/10/18 om 18:47 - Bijgewerkt op 06/11/18 om 16:45

Hebt u een originele en relevante vraag voor professor Kathleen Venderickx, expert hoogbegaafdheid (UHasselt en Exentra)? Stel ze hier en maak kans op een boekenbon.

Is ons onderwijs geschikt voor hoogbegaafde kinderen? Stel uw vraag aan Kathleen Venderickx

© iStock

Mail uw naam, adres en vraag voor Kathleen Venderickx naar mijnvraag@knack.be. De geselecteerde vragen verschijnen in Knack (met vermelding van uw naam en gemeente). De vraag van de week wordt beloond met een bon van Standaard Boekhandel ter waarde van 20 euro.

Drie op de honderd mensen hebben een IQ van 130 of meer en zijn dus hoogbegaafd. Dat wil zeggen dat in bijna elke Vlaamse klas wel een uitzonderlijk slim kind zit. En toch is er voor die kinderen te weinig aandacht, zo blijkt uit het eerste grootschalige onderzoek naar hoogbegaafdheid, dat werd uitgevoerd door de universiteiten van Gent, Leuven en Antwerpen. Veel hoogbegaafde kinderen vervelen zich op school. Dat kan resulteren in schoolmoeheid en uiteindelijk zelfs schooluitval, waardoor de samenleving veel 'mentaal kapitaal' verliest. Om van het welzijn van deze kinderen nog te zwijgen.

Focust ons onderwijs te veel op de middenmoot en de zwakke leerlingen? Veel klassen hebben al zorgleerkrachten, maar zij houden zich vooral bezig met kinderen met leerproblemen. Dat lijkt logisch: een leerling met dyslexie of autisme heeft waarschijnlijk meer hulp nodig dan een hoogbegaafde leerling, die vanzelf wel op zijn pootjes terechtkomt. Of klopt dat niet? Hoe kunnen slimme kinderen extra ondersteund worden? En moeten leerkrachten dan nóg meer hooi op hun - toch al overvolle - vork nemen?

Hoe weet je eigenlijk of je kind hoogbegaafd is? Een driejarige die een complexe puzzel kan maken, of zijn naam kan schrijven: is dat een teken aan de wand? Heeft het zin om je kind op jonge leeftijd te laten testen? En wat moet je dan met die resultaten doen? Of zou een IQ-test beter standaard aan alle kinderen aangeboden worden, om ieders kansen volop te maximaliseren?

En wat is nu echt de beste aanpak voor een hoogbegaafd kind dat zich verveelt in de klas? Een jaar overslaan of 'versnellen', in het huidige jargon? Maar stel je het probleem zo niet gewoon uit? En komt je kind dan misschien sociaal-emotioneel in de problemen? Stuur je het beter naar een speciale school voor hoogbegaafde kinderen? Of kun je de leerhonger ook stillen met uitdagende hobby's, zoals schaken of een cursus Chinees?

Kathleen Venderickx isgespecialiseerd in de ontwikkeling, aanpak en begeleiding van hoogbegaafde jongeren en volwassenen. Ze is als gastprofessor verbonden aan de leerstoel hoogbegaafdheid van de Uhasselt en staat mee aan het hoofd van Exentra vzw, het expertisecentrum hoogbegaafdheid in Antwerpen.

Lees meer over:

Onze partners