Sinds vorige week maandag zijn weer meer sociale contacten toegelaten en gingen de winkels weer open. Er staan vooralsnog nergens de gebruikelijke structurele files. De filedruk is door het toegenomen verkeer wel licht gestegen, maar ligt nog altijd 73 procent lager dan voor de coronacrisis. Sinds vandaag wordt opnieuw systematisch gebruik gemaakt van de vier spitsstroken op de snelwegen. Ondanks de versoepelingen blijft het verkeersvolume op werkdagen historisch laag: 32.009.000 km, tegenover 51.758.000 km in de eerste twee weken van maart. Voor het vrachtverkeer op werkdagen was dat vorige week 10.662.000 km. Begin maart was dat 11.776.000 km - de daling van het vrachtverkeer was de voorbije weken veel minder groot dan bij het autoverkeer. De vier spitsstroken op de Vlaamse snelwegen bleven sinds midden maart systematisch dicht. In de zone Antwerpen-Ranst, op de E313, en in de zone De Pinte-Zwijnaarde, op de E17, bereikte het verkeersvolume intussen weer de maximumcapaciteit. De cijfers zijn gebaseerd op de continue verkeersmonitoring met meetlussen in het wegdek. (Belga)

Sinds vorige week maandag zijn weer meer sociale contacten toegelaten en gingen de winkels weer open. Er staan vooralsnog nergens de gebruikelijke structurele files. De filedruk is door het toegenomen verkeer wel licht gestegen, maar ligt nog altijd 73 procent lager dan voor de coronacrisis. Sinds vandaag wordt opnieuw systematisch gebruik gemaakt van de vier spitsstroken op de snelwegen. Ondanks de versoepelingen blijft het verkeersvolume op werkdagen historisch laag: 32.009.000 km, tegenover 51.758.000 km in de eerste twee weken van maart. Voor het vrachtverkeer op werkdagen was dat vorige week 10.662.000 km. Begin maart was dat 11.776.000 km - de daling van het vrachtverkeer was de voorbije weken veel minder groot dan bij het autoverkeer. De vier spitsstroken op de Vlaamse snelwegen bleven sinds midden maart systematisch dicht. In de zone Antwerpen-Ranst, op de E313, en in de zone De Pinte-Zwijnaarde, op de E17, bereikte het verkeersvolume intussen weer de maximumcapaciteit. De cijfers zijn gebaseerd op de continue verkeersmonitoring met meetlussen in het wegdek. (Belga)