Om 13.10 uur was er al een eerste waarschuwingsschot te horen. Later volgden nog twee waarschuwingsschoten. De uiteindelijke implosie kwam er met een kwartier vertraging om 13.45 uur. De twee rood-witte schouwen werden eerst geïmplodeerd, daarna volgden de twee koeltorens. De zone rond de torens werd preventief volledig ontruimd. Om de veiligheid en publieksstroom te garanderen, werd het terrein op de voormalige Ford-site ter hoogte van Genk Green Logistics voorzien als gecontroleerde zone voor publiek. Volgens het stadsbestuur waren er 6.000 toeschouwers aanwezig, maar ook op andere plekken in de buurt - zoals op de brug van de Westerring over het Albertkanaal - verzamelden heel wat kijklustigen. Politie, brandweer, Fluxys, De Vlaamse Waterwegen en de FOD Economie leidden alles in goede banen. De gecontroleerde implosie werd in werking gesteld door een gespecialiseerde firma. "Alles verliep volgens plan. Er was een vlotte samenwerking met Group Machiels en de verschillende instanties die betrokken waren bij de implosie", zegt burgemeester Wim Dries (CD&V). In totaal werd 95 kg springstof gebruikt voor de implosie, verdeeld over de twee schouwen en koeltorens. De rood-witte schouwen reiken 140 meter hoog, de koeltorens 85 meter. Een van de rood-witte schouwen wordt later verwijderd, in afwachting van de verwijdering van de noodcommunicatie van vervoersmaatschappij De Lijn. De thermische elektriciteitscentrale aan Haven Genk deed jarenlang dienst als kolencentrale en gaf mee vorm aan de Genkse horizon. De centrale werd in 1974 opgebouwd en legde in 2017 de boeken neer. De kolencentrale van Langerlo vormde zo sinds de jaren zeventig een belangrijk begrip voor Genk en de omgeving. Group Machiels geeft met de implosie het startschot voor de verdere afbraak en herontwikkeling van het 26 ha grote industrieterrein. Het bedrijf wil op de site een multimodaal duurzaam bedrijventerrein ontwikkelen, klinkt het. (Belga)

Om 13.10 uur was er al een eerste waarschuwingsschot te horen. Later volgden nog twee waarschuwingsschoten. De uiteindelijke implosie kwam er met een kwartier vertraging om 13.45 uur. De twee rood-witte schouwen werden eerst geïmplodeerd, daarna volgden de twee koeltorens. De zone rond de torens werd preventief volledig ontruimd. Om de veiligheid en publieksstroom te garanderen, werd het terrein op de voormalige Ford-site ter hoogte van Genk Green Logistics voorzien als gecontroleerde zone voor publiek. Volgens het stadsbestuur waren er 6.000 toeschouwers aanwezig, maar ook op andere plekken in de buurt - zoals op de brug van de Westerring over het Albertkanaal - verzamelden heel wat kijklustigen. Politie, brandweer, Fluxys, De Vlaamse Waterwegen en de FOD Economie leidden alles in goede banen. De gecontroleerde implosie werd in werking gesteld door een gespecialiseerde firma. "Alles verliep volgens plan. Er was een vlotte samenwerking met Group Machiels en de verschillende instanties die betrokken waren bij de implosie", zegt burgemeester Wim Dries (CD&V). In totaal werd 95 kg springstof gebruikt voor de implosie, verdeeld over de twee schouwen en koeltorens. De rood-witte schouwen reiken 140 meter hoog, de koeltorens 85 meter. Een van de rood-witte schouwen wordt later verwijderd, in afwachting van de verwijdering van de noodcommunicatie van vervoersmaatschappij De Lijn. De thermische elektriciteitscentrale aan Haven Genk deed jarenlang dienst als kolencentrale en gaf mee vorm aan de Genkse horizon. De centrale werd in 1974 opgebouwd en legde in 2017 de boeken neer. De kolencentrale van Langerlo vormde zo sinds de jaren zeventig een belangrijk begrip voor Genk en de omgeving. Group Machiels geeft met de implosie het startschot voor de verdere afbraak en herontwikkeling van het 26 ha grote industrieterrein. Het bedrijf wil op de site een multimodaal duurzaam bedrijventerrein ontwikkelen, klinkt het. (Belga)