Hoeveel reizigers bij Brussels Airlines getroffen zijn is nog niet duidelijk. De problemen met het bagagesysteem zijn ook nog niet volledig van de baan. De woordvoerster van de luchtvaartmaatschappij benadrukt dat de mensen van Brussels Airlines alles op alles zetten om de bagage zo snel mogelijk op de bestemming te krijgen, ook via andere luchtvaartmaatschappijen. Passagiers worden over hun bagage op de hoogte gehouden, onder andere via sms en mail. "We verontschuldigen ons bij onze klanten voor de hinder en hopen op hun begrip. Het gaat om een geval van overmacht, het probleem ligt bij de luchthaven", aldus Lemmes. Dat betekent ook dat passagiers niet kunnen rekenen op een compensatie. Bij touroperator TUI zijn alle vluchten gisteren met bagage aan boord vertrokken. Een woordvoerster laat weten dat de touroperator over een licentie beschikt waarmee hij eigen grondpersoneel mag inzetten. "We hebben 15 extra mensen opgetrommeld voor het sorteren en laden van de bagage. In totaal zijn 25 mensen enkel en alleen met de bagage bezig. Daardoor is iedereen met bagage kunnen vertrekken en zijn er geen grote vertragingen", klinkt het. Passagiers die bij TUI zonder bagage op hun bestemming aankomen kunnen volgens de woordvoerster rekenen op een compensatie van 60 euro per dag dat de bagage niet ter bestemming is. (Belga)