Wat is er aan de hand in het Toneelhuis? Anderhalf jaar geleden schreef ik dat ik het wat had gehad met het theater dat Guy Cassiers maakte. Nu lijken ze daar wel gestopt te zijn met überhaupt nog voorstellingen te produceren. Ik ben er deze maand gaan kijken naar Malcolm X van de KVS - pijnlijk dat ik pas twee jaar na de première aan die geweldige voorstelling toe kwam - maar voorts valt er maar weinig theater te zien.
...

Wat is er aan de hand in het Toneelhuis? Anderhalf jaar geleden schreef ik dat ik het wat had gehad met het theater dat Guy Cassiers maakte. Nu lijken ze daar wel gestopt te zijn met überhaupt nog voorstellingen te produceren. Ik ben er deze maand gaan kijken naar Malcolm X van de KVS - pijnlijk dat ik pas twee jaar na de première aan die geweldige voorstelling toe kwam - maar voorts valt er maar weinig theater te zien. Het nieuwe cultuurseizoen is nochtans ruim anderhalve maand bezig. Ik zag al het hartverscheurende Een klein leven, waarmee Toneelgroep Amsterdam en Ivo van Hove in première gingen, en dat gebaseerd is op de roman van Hanya Yanagihara. Milo Rau is er met Lam Gods in Gent zelfs al in geslaagd een waar relletje uit te lokken. Helaas gaat het, zoals altijd in de theaterwereld, niet over de kern van het werk van Rau of zelfs maar over een interessante vraag. Nee, het stoorde ouders dat kinderen op het podium naar een vrijend koppel moeten zitten te kijken. Maar wat valt er dan wel te zien in de Bourla? Het Toneelhuis is een cultureel centrum aan het worden, met gastvoorstellingen van de KVS, NTGent en Jan Decorte - diens Hamlet 0.2 schijnt wel zeer de moeite te zijn. Er zijn concerten, en er zijn vooral veel heropvoeringen. Mocht u Het Land NOD van FC Bergman uit 2015 nog altijd niet hebben gezien, hebt u een zoveelste kans. Verder was er de NEKKA-nacht in de Bourla en werd daar de nieuwe cd van De Grunblavers voorgesteld, een groep Antwerpse B-vedetten die enkel zelf denken dat ze in de traditie van De Strangers staan. Voor een eerste echte theaterpremière, van Mokhallad Rasem, is het wachten tot ergens in november. Guy Cassiers komt pas in maart met iets nieuws, FC Bergman maakt in december Les pêcheurs de perles voor Opera Ballet Vlaanderen, en Olympique Dramatique komt dit seizoen met niets nieuw. Zou het kunnen dat de subsidies van het Toneelhuis drastisch verminderd zijn? Ik heb mij de voorbije zes jaar wat verbaasd over hoe weinig conflict er was tussen het Antwerpse bestuur en de cultuurhuizen. Dat was nochtans met grote letters aangekondigd, maar misschien is de N-VA in alle stilte bezig het Toneelhuis droog te leggen. Of gaat al het geld naar de jeugdwerking? P.U.L.S. is een project waarmee het Toneelhuis vier jonge makers een podium geeft. Daar kijk ik nogal naar uit, maar ook dat begint pas in november. Voorlopig kom ik vaker in de Bourla voor een zondagse brunch dan voor wat anders.