De onderwijshervorming was nodig om bij de tijd te blijven, zegt Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits. ‘En het beroep van leraar wordt aantrekkelijker gemaakt.’

Ik werk nu vijf jaar voltijds in de derde graad van het secundair onderwijs en ik vind lesgeven heerlijk. Maar zal de hervorming de administratieve belasting wel verlichten?

Joke Prinsen, Deurne

Hilde Crevits: Op basis van het onderzoek ‘Kom op tegen planlast’ uit 2013 hebben we deze ambtstermijn ‘Operatie Tarra’ gelanceerd om de planlast aan te pakken. We verzamelden meer dan 700 voorstellen uit het onderwijsveld. Dat heeft tot een engagementsverklaring geleid met alle onderwijspartners, bestaande uit een zeventigtal maatregelen. Ik vraag al mijn diensten om bij nieuwe regelgeving altijd de ’tarra-toets’ toe te passen. Intussen werden al verscheidene plannen gerealiseerd: het vereenvoudigen van de aanvraag voor een studietoelage, de afschaffing van de spoedtelling, een limitatieve lijst met documenten voor de inspectie…

Men spreekt in het debat over de onderwijshervorming nauwelijks over de leerkrachten. Wanneer doet u iets voor de herwaardering van het beroep?

Annemie Vandewal, Zuienkerke

Crevits: We overleggen daar sinds het begin van de regeerperiode over met de sociale partners. Voor de zomervakantie leverde dat nog het akkoord op over de vereenvoudiging van de verlofstelsels. En vorige week hebben we na uitgebreid overleg een evenwichtig maatregelenpakket voorgelegd om de job van leraar aantrekkelijker te maken, onder meer door de beginnende leraar beter te ondersteunen en meer werkzekerheid te bieden.

Ook het volwassenenonderwijs wordt al een paar jaar ernstig hervormd. Alles wordt mooi verpakt, maar komt het eigenlijk niet neer op besparingen, afschaffingen en inhoudelijke verenging?

Vicky Gouwy, Gent

Crevits: Mensen denken nog te vaak dat het volwassenenonderwijs ‘de avondschool van weleer’ is, waar je ‘van alles en nog wat’ kunt volgen ‘in je vrije tijd’. Nee, het vervult een veel belangrijkere maatschappelijke opdracht, denk maar aan het tweedekansonderwijs. Daarom wil de Vlaamse regering een kader creëren voor grotere, duidelijk geprofileerde en moderne centra. Van besparingen is geen sprake. Ik vertrouw op de kracht, ervaring en kennis van de centra voor volwassenenonderwijs om de kansen die deze modernisering biedt met twee handen te grijpen.

Jaren geleden stond het Vlaamse onderwijs aan de top. De laatste tien jaar kalfde het systematisch af. Wordt het dan niet de hoogste tijd om de vele vernieuwingen terug te schroeven?

José Vander Vennet, Oudenaarde

Crevits: We hebben goed onderwijs in Vlaanderen en moeten onze sterke punten behouden, maar tegelijk moet je noodzakelijke aanpassingen aanbrengen waar dat nodig is. Daarbij moet je een goed onderscheid maken tussen ‘wat’ en ‘hoe’, tussen de doelen en de manieren om ze na te streven. In het bijzonder bij dat tweede speelt de vrijheid van scholen en lerarenteams om keuzes te maken die passen in hun project.

VOLGENDE WEEK

Hoe ‘normaal’ moeten we volgens de liberalen zijn? Stel uw vraag aan Open VLD-voorzitter Gwendolyn Rutten.

Mail uw vragen naar mijnvraag@knack.be en maak kans op een boekenbon van Standaard Boekhandel ter waarde van 20 euro.

Door STEFANIE VAN DEN BROECK

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content