Het plan past in de geplande heraanleg van het gelijknamige metrostation en het plein zelf, dat de volgende jaren een ware transformatie zal ondergaan. Onder het plein bevindt zich sinds de jaren '90 een autoparking met 490 plaatsen. In nauw overleg met de parkinguitbater en De Lijn heeft de stad nu besloten om een deel van de capaciteit van de autoparking op niveau -1 te herbestemmen als fietsparking. De capaciteit van de autoparking wordt daarmee teruggebracht tot 390 plaatsen. "In het historische centrum van de stad is er nood aan plaatsen waar fietsers veilig en comfortabel kunnen parkeren, verzekerd van hun plekje", aldus Koen Kennis. "Tegelijk willen we hiermee ook het publieke domein bovengronds ontlasten. Fout of hinderlijk geparkeerde fietsen zijn voor voetgangers, rolstoelgebruikers, poetsdiensten, horeca en winkels vaak een hindernis. Iedereen is het erover eens dat het geen mooi zicht is als fietsen overal achtergelaten worden." (Belga)

Het plan past in de geplande heraanleg van het gelijknamige metrostation en het plein zelf, dat de volgende jaren een ware transformatie zal ondergaan. Onder het plein bevindt zich sinds de jaren '90 een autoparking met 490 plaatsen. In nauw overleg met de parkinguitbater en De Lijn heeft de stad nu besloten om een deel van de capaciteit van de autoparking op niveau -1 te herbestemmen als fietsparking. De capaciteit van de autoparking wordt daarmee teruggebracht tot 390 plaatsen. "In het historische centrum van de stad is er nood aan plaatsen waar fietsers veilig en comfortabel kunnen parkeren, verzekerd van hun plekje", aldus Koen Kennis. "Tegelijk willen we hiermee ook het publieke domein bovengronds ontlasten. Fout of hinderlijk geparkeerde fietsen zijn voor voetgangers, rolstoelgebruikers, poetsdiensten, horeca en winkels vaak een hindernis. Iedereen is het erover eens dat het geen mooi zicht is als fietsen overal achtergelaten worden." (Belga)