Kamerlid Gilles Vanden Burre van Ecolo, dat met Groen één fractie vormt in de Kamer, vindt het een lacune in de wet: 'In België is er geen wettelijk kader voor de intrede van onze ministers in het bedrijfsleven en de potentiële belangenvermenging die ermee gepaard gaat. De minister van Energie (vandaag is dat Marie-Christine Marghem van de MR, nvdr) kan van de ene dag op de andere zijn of haar post inruilen voor een bestuursfunctie bij Electrabel zonder een regel te overtreden', merkt Van den Burre op.

De groenen pleit voor één algemene regel. Als het aan Ecolo-Groen ligt, moet een minister of kabinetschef 18 maanden wachten vooraleer hij mag werken bij een bedrijf dat in zijn beleidsdomein actief is. Enkel de federale deontologiecommissie kan beslissen of er wel of geen belangenvermenging is.

Nu bevat de wetgeving nauwelijks mechanismen om die een politicus verhinderen om in de privésector te stappen, buiten dat een minister geen bestuurder mag worden bij een bedrijf dat op diens initiatief een concessie heeft gekregen van de staat.

Isenbaert en De Gucht

Het voorstel komt er naar aanleiding van twee recente gevallen. Zo heeft de oud-kabinetschef van minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA), Manuel Isenbaert, met een vroegere medewerker van de minister een advocatenkantoor opgericht, gespecialiseerd in fiscaal recht. De voornaamste expertise van het kantoor zijn 'excess profit rulings', een systeem voor multinationals dat de Europese Commissie beschouwt als illegale staatssteun. Daardoor moest België zo'n 700 miljoen terugeisen van bedrijven.

Het andere geval draait rond voormalig Eurocommissaris voor Handel Karel De Gucht (Open Vld), die benoemd werd in de Raad van Bestuur van Proximus. De Europese Commissie stond dat toe.

'Erdoor krijgen voor het einde van het jaar'

Ecolo en Groen noemen deze tekst realistisch en hopen die erdoor te krijgen voor het einde van het jaar. Toen men Van Overtveldt in april in de kamer ondervroeg over de zaak rond zijn kabinetschef, benadrukte de minister dat overleg 'mogelijk' is binnen de federale commissie. De conclusies van die commissie kunnen dan terug naar de regering komen.

Op zijn beurt meldde de PS begin deze maand, nadat was onthuld dat zakenbank Goldman Sachs en José Manuel Barroso, oud-voorzitter van de Europese Commissie, samenwerken, dat de partij een wetsvoorstel voorbereidt dat zegt dat een oud-minister of ander lid van de uitvoerende macht geen functie mag uitoefenen bij een privébedrijf dat verband houdt met de dossiers die bij hem op tafel lagen. 'Het is onmogelijk om zo de onafhankelijkheid van de politiek te garanderen tegenover de machtige financiële lobby', besloot PS-Kamerlid Ahmed Laaouej. (JVL)

Kamerlid Gilles Vanden Burre van Ecolo, dat met Groen één fractie vormt in de Kamer, vindt het een lacune in de wet: 'In België is er geen wettelijk kader voor de intrede van onze ministers in het bedrijfsleven en de potentiële belangenvermenging die ermee gepaard gaat. De minister van Energie (vandaag is dat Marie-Christine Marghem van de MR, nvdr) kan van de ene dag op de andere zijn of haar post inruilen voor een bestuursfunctie bij Electrabel zonder een regel te overtreden', merkt Van den Burre op. De groenen pleit voor één algemene regel. Als het aan Ecolo-Groen ligt, moet een minister of kabinetschef 18 maanden wachten vooraleer hij mag werken bij een bedrijf dat in zijn beleidsdomein actief is. Enkel de federale deontologiecommissie kan beslissen of er wel of geen belangenvermenging is.Nu bevat de wetgeving nauwelijks mechanismen om die een politicus verhinderen om in de privésector te stappen, buiten dat een minister geen bestuurder mag worden bij een bedrijf dat op diens initiatief een concessie heeft gekregen van de staat. Het voorstel komt er naar aanleiding van twee recente gevallen. Zo heeft de oud-kabinetschef van minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA), Manuel Isenbaert, met een vroegere medewerker van de minister een advocatenkantoor opgericht, gespecialiseerd in fiscaal recht. De voornaamste expertise van het kantoor zijn 'excess profit rulings', een systeem voor multinationals dat de Europese Commissie beschouwt als illegale staatssteun. Daardoor moest België zo'n 700 miljoen terugeisen van bedrijven. Het andere geval draait rond voormalig Eurocommissaris voor Handel Karel De Gucht (Open Vld), die benoemd werd in de Raad van Bestuur van Proximus. De Europese Commissie stond dat toe. Ecolo en Groen noemen deze tekst realistisch en hopen die erdoor te krijgen voor het einde van het jaar. Toen men Van Overtveldt in april in de kamer ondervroeg over de zaak rond zijn kabinetschef, benadrukte de minister dat overleg 'mogelijk' is binnen de federale commissie. De conclusies van die commissie kunnen dan terug naar de regering komen. Op zijn beurt meldde de PS begin deze maand, nadat was onthuld dat zakenbank Goldman Sachs en José Manuel Barroso, oud-voorzitter van de Europese Commissie, samenwerken, dat de partij een wetsvoorstel voorbereidt dat zegt dat een oud-minister of ander lid van de uitvoerende macht geen functie mag uitoefenen bij een privébedrijf dat verband houdt met de dossiers die bij hem op tafel lagen. 'Het is onmogelijk om zo de onafhankelijkheid van de politiek te garanderen tegenover de machtige financiële lobby', besloot PS-Kamerlid Ahmed Laaouej. (JVL)