Gepersonaliseerde nummerplaten in Vlaanderen: ‘Ik heb geen dikke nek, hoor’

© Carmen De Vos

Gepersonaliseerde nummerplaten waren zó in trek dat de regering de prijs verdubbelde tot 2000 euro – kassa! Plots bleken ze een stuk minder grappig. Minister François Bellot wil de trend opnieuw aanwakkeren door het bedrag weer te halveren. Drie chauffeurs tastten in het verleden met plezier in hun portemonnee om andere chauffeurs in de file even te laten glimlachen.

‘Ik blijf liever wat in de luwte’ – Bart Dedeckere, productieverantwoordelijke marketing en evenementen

‘Het is als een grap begonnen. Ik had vroeger een zware voet die me nogal wat fikse boetes heeft opgeleverd. Toen je gepersonaliseerde nummerplaten kon kopen, wist ik meteen welke ik wilde: ONBEKEND. Als ze me dan zouden flitsen en dit zouden lezen op de camerabeelden, dan zouden ze misschien toch even moeten lachen?

‘Dit kenteken is uniek, het past bij mij. Ik blijf liever wat in de luwte. Maar echt voordelen heeft het me nog niet opgeleverd. En ik rijd intussen ook al minder snel. Met het ouder worden besef je toch beter welke risico’s je neemt en het gevaar dat je voor anderen vormt.

‘Ik heb nog een tweede gepersonaliseerde nummerplaat, en denk zelfs al na over een derde. Behalve mijn Renault Clio heb ik nog een Renault R4 met het kenteken XL. Die combinatie is toch grappig? Als ik nóg een kenteken koop, wordt het ‘PORTUGAL’. Ik hou van dat land, en mijn vriendin is Portugese.

‘Het zit een beetje in de familie. Mijn oom had het kenteken SEACOAST en mijn opa OOSTENDE. Sommigen verklaren ons misschien gek dat we daar 1000 euro aan besteden, maar zo’n nummerplaat maakt het helemaal af.’

Gepersonaliseerde nummerplaten in Vlaanderen: 'Ik heb geen dikke nek, hoor'
© Carmen De Vos

‘Ik ga toch nooit met vakantie’ – Marc De Smedt, Leerlingensecretariaat Technigo Aalst

‘Aanvankelijk wilde ik graag met een vriend een gepersonaliseerde nummerplaat kopen. Hij heeft een eigen zaak. Het leek me grappig als ik er eentje met DENBARON nam, en hij met DEPATRON. Maar hij wilde er niet zoveel geld aan uitgeven. Ik heb er ook eerst een nachtje over geslapen, hoor. 1000 euro is toch niet niks, ik ben maar een gewone werkman. Maar ik ga nooit met vakantie, dus waarom niet.

‘Den baron was vroeger mijn bijnaam. We waren met drie kameraden: de witte, den butcher en den baron. Waarom ze mij zo noemden, weet ik niet meer. Ik ben niet van rijke komaf, was het maar waar. En een dikke nek heb ik ook al niet.

‘Ik heb er al ontzettend veel plezier van gehad. Veel mensen steken hun duim op als ze me zien passeren. Of ik zie in mijn achteruitkijkspiegel hoe mensen elkaar in de auto even aanstoten als ze mijn nummerplaat zien. En op school herkennen ze me overal. “Toffe nummerplaat, meneer!” Of: “We hebben den baron weer gezien in Aalst, hoor meneer!” Nee, slechte reacties heb ik nog nooit gekregen.’

Gepersonaliseerde nummerplaten in Vlaanderen: 'Ik heb geen dikke nek, hoor'
© foto’s Carmen De Vos

‘Ik ben een heer in het verkeer’ – Philippe Van Huyck, Adjudant-chef bij de luchtmacht

‘Ik heb om verschillende redenen voor dit kenteken gekozen. In 1982 heb ik me bij de Belgische luchtmacht aangesloten. In die tijd maakten ook De Smurfen hun entree op televisie. Aangezien ons uniform blauw was en ik met mijn 1,65 meter de kleinste was van het peloton, werd ik al gauw De Smurf gedoopt. Bijna iedereen bij Defensie kent me bij die naam, zelfs op het kabinet van minister Steven Vandeput (N-VA). Begin 2015 heb ik er na een moeilijke relatiebreuk voor gekozen om er ook mijn persoonlijk kenteken van te maken. Ik zag het als een opkikkertje voor mezelf.

‘Op de snelweg zwaaien chauffeurs en passagiers geregeld naar me. Ik kan me voorstellen dat sommigen ervan uitgaan dat iemand met een gepersonaliseerde nummerplaat een wegpiraat is, maar dat is niet zo. Ik ben een echte heer in het verkeer.

‘Ik heb voor mijn kenteken 1000 euro betaald, maar ik zou er ook 2000 voor neergeteld hebben. Op twintig jaar is dat 4 euro per maand. Wie kan dat nu niet missen?’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content