In de resultaten van het onderzoek, waaraan 20.000 Vlamingen hebben deelgenomen, valt het verschil tussen Antwerpen en Gent op. "De resultaten zijn beter dan we zouden mogen verwachten van een stad van deze omvang", aldus Watteeuw. In Gent weert een ingrijpend circulatieplan autoverkeer uit het stadscentrum. Dat zorgt voor minder luchtvervuiling, maar de resultaten zijn beperkt op de Gentse ring, waar de Europese uitstootnorm van 40 microgram/m3 stikstofdioxide nog steeds overschreven wordt. Watteeuw wil, als hij in een volgende legislatuur meebestuurt, verder dan de stadsring gaan. Ook de circulatie in deelgemeenten als Sint-Amandsberg, Gentbrugge, Ledeberg, Zwijnaarde en Sint-Denijs-Westrem wil de groene schepen herbekijken. "Verkeer moet aangemoedigd worden om de R4 te nemen. Er is nog veel te doen. Het gaat om de gezondheid van de Gentenaars." Ook schepen van Milieu Tine Heyse (Groen) ziet in het circulatieplan een doorslaggevende factor. "Maar er is nog werk", klinkt het. Gent krijgt vanaf 2020 een lage-emissiezone, zoals die wel al bestaat in Antwerpen. "Wij kiezen eerst voor minder auto's en dan voor een lage-emissiezone", aldus Heyse. "Het verschil is: wij doen het alletwee." Ook de Gentse haven eist een zware tol op het vlak van luchtkwaliteit, maar daar zijn beleidsmatige ingrepen en een gedeelde verantwoordelijkheid met Vlaanderen. (Belga)

In de resultaten van het onderzoek, waaraan 20.000 Vlamingen hebben deelgenomen, valt het verschil tussen Antwerpen en Gent op. "De resultaten zijn beter dan we zouden mogen verwachten van een stad van deze omvang", aldus Watteeuw. In Gent weert een ingrijpend circulatieplan autoverkeer uit het stadscentrum. Dat zorgt voor minder luchtvervuiling, maar de resultaten zijn beperkt op de Gentse ring, waar de Europese uitstootnorm van 40 microgram/m3 stikstofdioxide nog steeds overschreven wordt. Watteeuw wil, als hij in een volgende legislatuur meebestuurt, verder dan de stadsring gaan. Ook de circulatie in deelgemeenten als Sint-Amandsberg, Gentbrugge, Ledeberg, Zwijnaarde en Sint-Denijs-Westrem wil de groene schepen herbekijken. "Verkeer moet aangemoedigd worden om de R4 te nemen. Er is nog veel te doen. Het gaat om de gezondheid van de Gentenaars." Ook schepen van Milieu Tine Heyse (Groen) ziet in het circulatieplan een doorslaggevende factor. "Maar er is nog werk", klinkt het. Gent krijgt vanaf 2020 een lage-emissiezone, zoals die wel al bestaat in Antwerpen. "Wij kiezen eerst voor minder auto's en dan voor een lage-emissiezone", aldus Heyse. "Het verschil is: wij doen het alletwee." Ook de Gentse haven eist een zware tol op het vlak van luchtkwaliteit, maar daar zijn beleidsmatige ingrepen en een gedeelde verantwoordelijkheid met Vlaanderen. (Belga)