Dat schrijft de Franstalige krant La Dernière Heure.

De getroffen banken zijn naar verluidt KBC, Dexia, Fortis en ING. Enkel ING bevestigt voorlopig dat ze op de hoogte zijn van een probleem. Bij BNP Paribas Fortis en KBC zijn er geen klanten die enige financiële schade hebben opgelopen door fraude bij internetbankieren, zo wordt vernomen. Er zou wel sprake zijn van enkele meldingen van onregelmatigheden.

Bij Dexia spreken ze van een 'heel beperkt aantal klanten' die getroffen werd door het fraudevirus. Woordvoerdster Ulrike Pommée verzekert dat de getroffen klanten vergoed zullen worden.

Zowel Dexia als BNP Paribas Fortis benadrukt dat het systeem van internetbankieren veilig is, en dat klanten ervoor moeten zorgen dat hun computers voldoende beveiligd zijn.

Rekeningen voor 90 procent leeggehaald

De klanten krijgen tijdens het bankieren een ongewone pop-up te zien die hen vraagt om een overschrijving te bevestigen en hun elektronische handtekening te zetten. Op het moment van de handtekening tekent de klant eigenlijk een frauduleuze overschrijving, waarna hun rekeningen voor 90 procent worden leeggehaald.

Erg moeilijk te bestrijden

De kwaadaardige software zou erg moeilijk te bestrijden te zijn. Het ontvreemde geld kan mogelijk oplopen van duizenden tot honderduizenden euro's, zo meldt het dagblad.

Donderdagnamiddag vindt er overleg plaats tussen de financiële instellingen en de Nationale Bank van België (NBB) in verband met de fraude. Ook de Federal Computer Crime Unit (FCCU) zal vertegenwoordigd zijn. (Belga/SD)


Dat schrijft de Franstalige krant La Dernière Heure. De getroffen banken zijn naar verluidt KBC, Dexia, Fortis en ING. Enkel ING bevestigt voorlopig dat ze op de hoogte zijn van een probleem. Bij BNP Paribas Fortis en KBC zijn er geen klanten die enige financiële schade hebben opgelopen door fraude bij internetbankieren, zo wordt vernomen. Er zou wel sprake zijn van enkele meldingen van onregelmatigheden. Bij Dexia spreken ze van een 'heel beperkt aantal klanten' die getroffen werd door het fraudevirus. Woordvoerdster Ulrike Pommée verzekert dat de getroffen klanten vergoed zullen worden. Zowel Dexia als BNP Paribas Fortis benadrukt dat het systeem van internetbankieren veilig is, en dat klanten ervoor moeten zorgen dat hun computers voldoende beveiligd zijn. Rekeningen voor 90 procent leeggehaaldDe klanten krijgen tijdens het bankieren een ongewone pop-up te zien die hen vraagt om een overschrijving te bevestigen en hun elektronische handtekening te zetten. Op het moment van de handtekening tekent de klant eigenlijk een frauduleuze overschrijving, waarna hun rekeningen voor 90 procent worden leeggehaald. Erg moeilijk te bestrijden De kwaadaardige software zou erg moeilijk te bestrijden te zijn. Het ontvreemde geld kan mogelijk oplopen van duizenden tot honderduizenden euro's, zo meldt het dagblad.Donderdagnamiddag vindt er overleg plaats tussen de financiële instellingen en de Nationale Bank van België (NBB) in verband met de fraude. Ook de Federal Computer Crime Unit (FCCU) zal vertegenwoordigd zijn. (Belga/SD)