Elk jaar komen op de Europese wegen zo'n 25.000 mensen om het leven. Tot 90 procent van de ongevallen is te wijten aan menselijke fouten. De nieuwe veiligheidsmaatregelen waarover het Europees Parlement, de lidstaten en de Commissie nu een akkoord hebben bereikt, moeten passagiers, voetgangers en fietsers beter beschermen. Er is een exhaustieve lijst van verplichte geavanceerde technologieën overeengekomen. Voor alle types voertuigen gaat het onder meer om een waarschuwingssysteem voor slaperigheid en verstrooidheid van de bestuurder (bijvoorbeeld wanneer hij zijn smartphone gebruikt), intelligente snelheidsondersteuning, achteruitrijbeveiliging en een 'black box' om ongevallen te registreren. Auto's en bestelwagens zullen met rijstrookassistentie, een 'precrash'-systeem en meer performante veiligheidsgordels moeten worden uitgerust, terwijl vrachtwagens en bussen specifieke vereisten krijgen om het directe zicht van de chauffeurs te verbeteren en zo dode hoeken te elimineren. De voor- en de zijkant van deze voertuigen zullen met technologie moeten worden uitgerust om kwetsbare weggebruikers op te sporen, vooral bij het draaien. De nieuwe veiligheidsfuncties worden vanaf 2022 verplicht. Omdat de constructeurs hun ontwerpen moeten aanpassen, is er voor het directe zicht voor vrachtwagens en bussen en voor de grotere trefzone voor auto's en bestelwagens een uitstel voorzien. (Belga)

Elk jaar komen op de Europese wegen zo'n 25.000 mensen om het leven. Tot 90 procent van de ongevallen is te wijten aan menselijke fouten. De nieuwe veiligheidsmaatregelen waarover het Europees Parlement, de lidstaten en de Commissie nu een akkoord hebben bereikt, moeten passagiers, voetgangers en fietsers beter beschermen. Er is een exhaustieve lijst van verplichte geavanceerde technologieën overeengekomen. Voor alle types voertuigen gaat het onder meer om een waarschuwingssysteem voor slaperigheid en verstrooidheid van de bestuurder (bijvoorbeeld wanneer hij zijn smartphone gebruikt), intelligente snelheidsondersteuning, achteruitrijbeveiliging en een 'black box' om ongevallen te registreren. Auto's en bestelwagens zullen met rijstrookassistentie, een 'precrash'-systeem en meer performante veiligheidsgordels moeten worden uitgerust, terwijl vrachtwagens en bussen specifieke vereisten krijgen om het directe zicht van de chauffeurs te verbeteren en zo dode hoeken te elimineren. De voor- en de zijkant van deze voertuigen zullen met technologie moeten worden uitgerust om kwetsbare weggebruikers op te sporen, vooral bij het draaien. De nieuwe veiligheidsfuncties worden vanaf 2022 verplicht. Omdat de constructeurs hun ontwerpen moeten aanpassen, is er voor het directe zicht voor vrachtwagens en bussen en voor de grotere trefzone voor auto's en bestelwagens een uitstel voorzien. (Belga)