Dequenne toonde zich blij met de prijs en dankte de "prachtige ploeg" van de film, haar echtgenoot en kinderen. "A perdre la raison" focust op de angstwekkende driehoeksrelatie tussen een vrouw, haar echtgenoot en de mysterieuze dokter waarbij het gezin inwoont. Emilie Dequenne brak in 1999 als zeventienjarige door in Cannes. Met "Rosetta", een film van de Belgische broers Jean-Pierre en Luc Dardenne, kaapte ze toen zowel een Gouden Palm als de prijs voor beste actrice weg. In Cannes werd zaterdag trouwens ook de Prijs van de Oecumenische Jury uitgereikt. Die ging naar "Jagten" van de Deense regisseur Thomas Vinterberg. De prijs bekroont films "met menselijke kwaliteiten die de spirituele dimensie van het bestaan aanraken". "Jagten" vertelt het verhaal van een gescheiden man die ten onrechte wordt beschuldigd van pedofilie. Volgens critici haalt Vinterberg met de prent opnieuw het niveau van zijn meesterwerk "Festen". (ALBERTO PIZZOLI)

Dequenne toonde zich blij met de prijs en dankte de "prachtige ploeg" van de film, haar echtgenoot en kinderen. "A perdre la raison" focust op de angstwekkende driehoeksrelatie tussen een vrouw, haar echtgenoot en de mysterieuze dokter waarbij het gezin inwoont. Emilie Dequenne brak in 1999 als zeventienjarige door in Cannes. Met "Rosetta", een film van de Belgische broers Jean-Pierre en Luc Dardenne, kaapte ze toen zowel een Gouden Palm als de prijs voor beste actrice weg. In Cannes werd zaterdag trouwens ook de Prijs van de Oecumenische Jury uitgereikt. Die ging naar "Jagten" van de Deense regisseur Thomas Vinterberg. De prijs bekroont films "met menselijke kwaliteiten die de spirituele dimensie van het bestaan aanraken". "Jagten" vertelt het verhaal van een gescheiden man die ten onrechte wordt beschuldigd van pedofilie. Volgens critici haalt Vinterberg met de prent opnieuw het niveau van zijn meesterwerk "Festen". (ALBERTO PIZZOLI)