Elke gebruikte euro via ecocheques leverde een besparing op van gemiddeld 1,01 kg CO2. In de studie werd enkel rekening gehouden met de gevallen waarin ecocheques voor de consument de stimulans waren om een duurzamer product te kopen. Aankopen van ecologische producten die sowieso zouden gebeuren, werden dus niet in rekening gebracht, aldus de sectororganisatie. In 2018 werd voor 256 miljoen euro aan ecocheques gebruikt. Achtendertig procent van het totaalbedrag werd besteed aan elektro- of multimediaproducten. Zeventien procent ging naar doe-het-zelfproducten en 4 pct naar renovatie- en bouwproducten. Deze categorieën vertegenwoordigen respectievelijk 31 pct, 35 pct en 24 pct van de totale reductie. Als er naar specifieke producten wordt gekeken, dan heeft de aankoop van LED-verlichting de grootste absolute bijdrage (25 pct), gevolgd door isolatiematerialen (21 pct) en groot elektro (17 pct). Ook fietsen (7 pct), douchekoppen (5 pct) en thermostatische kranen (4 pct) hebben een aanzienlijke impact. "Wanneer een consument op zoek gaat naar een nieuwe koelkast, zullen zijn of haar ecocheques hem of haar in de winkel stimuleren om voor de duurzamere variant te kiezen. Hierdoor kan er op lange termijn energie bespaard worden. Deze producten hebben dan ook een veel groter effect per geïnvesteerde euro aan ecocheques", zegt Jan Janssen, project director bij CO2Logic. (Belga)