De zogenaamde Redbird Full-Motion Simulator van het EuroPilot Center is de enige vluchtsimulator voor relatief kleine vliegtuigen in Europa. "In de Verenigde Staten is hij nochtans al volledig ingeburgerd", zegt Kay Vereeken van EuroPilot Center. De simulator omvat toestellen van éénmotorige Cessna's tot tweemotorige jets. De voordelen van de simulator zijn volgens Vereeken enorm en nemen alleen nog maar toe. "Allereerst is er natuurlijk de veiligheid van de leerling-piloten die ermee gegarandeerd kan worden. Maar zo'n simulator kost ook gemiddeld slechts een derde van de prijs van een vliegtuig en is veel efficiënter", zegt hij. "Het is immers evident dat we aan echte toestellen veel meer opleidingsuren moeten besteden, onder meer omdat we afhankelijk zijn van technische en weersomstandigheden. Tot slot heeft een simulator ook nauwelijks impact op het milieu." Aangezien er momenteel nog geen officieel wereldrecord bestaat van het aantal landingen na elkaar, zullen de piloten woensdag sowieso in hun opzet slagen. "Maar we willen de lat zo hoog mogelijk leggen voor onze Amerikaanse collega's, die later de strijd met ons zullen aanbinden", verklaart Vereeken. (KME)

De zogenaamde Redbird Full-Motion Simulator van het EuroPilot Center is de enige vluchtsimulator voor relatief kleine vliegtuigen in Europa. "In de Verenigde Staten is hij nochtans al volledig ingeburgerd", zegt Kay Vereeken van EuroPilot Center. De simulator omvat toestellen van éénmotorige Cessna's tot tweemotorige jets. De voordelen van de simulator zijn volgens Vereeken enorm en nemen alleen nog maar toe. "Allereerst is er natuurlijk de veiligheid van de leerling-piloten die ermee gegarandeerd kan worden. Maar zo'n simulator kost ook gemiddeld slechts een derde van de prijs van een vliegtuig en is veel efficiënter", zegt hij. "Het is immers evident dat we aan echte toestellen veel meer opleidingsuren moeten besteden, onder meer omdat we afhankelijk zijn van technische en weersomstandigheden. Tot slot heeft een simulator ook nauwelijks impact op het milieu." Aangezien er momenteel nog geen officieel wereldrecord bestaat van het aantal landingen na elkaar, zullen de piloten woensdag sowieso in hun opzet slagen. "Maar we willen de lat zo hoog mogelijk leggen voor onze Amerikaanse collega's, die later de strijd met ons zullen aanbinden", verklaart Vereeken. (KME)