Onlangs raakte bekend dat spoorwegnetbeheerder Infrabel aan de verschillende overheden de toestemming heeft gevraagd om ook vanaf 2021 met pesticiden de sporen onkruidvrij te mogen houden. In Vlaanderen geldt al jaren een verbod op het gebruik van pesticiden, maar Infrabel heeft een afwijking gekregen op dat verbod. Die afwijking is in de vorige legislatuur verlengd voor de periode 2019-2020. Als het van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir afhangt, moet Infrabel samen met de Vlaamse Milieumaatschappij op zoek naar milieuvriendelijke alternatieven. In januari is een evaluatie door de Vlaamse Milieumaatschappij en Infrabel voorzien. Demir kijkt naar de andere gewesten en naar Duitsland. "In Wallonië en Brussel geldt een ander afwijkingskader. In Wallonië beschikt Infrabel niet meer over een uitzondering. Daar is er een totaalverbod. In Brussel mag Infrabel sinds juni 2019 ook geen glyfosaat meer gebruiken. En in Duitsland is Deutsche Bahn van plan om het gebruik van glyfosaat tegen 2022 volledig te bannen". "In die context roep ik de Vlaamse Milieumaatschappij en Infrabel op om versneld in te zetten op afbouw van gebruik van pesticiden, dus niet alleen glyfosaat, en op de ontwikkeling van alternatieven", aldus Demir. (Belga)

Onlangs raakte bekend dat spoorwegnetbeheerder Infrabel aan de verschillende overheden de toestemming heeft gevraagd om ook vanaf 2021 met pesticiden de sporen onkruidvrij te mogen houden. In Vlaanderen geldt al jaren een verbod op het gebruik van pesticiden, maar Infrabel heeft een afwijking gekregen op dat verbod. Die afwijking is in de vorige legislatuur verlengd voor de periode 2019-2020. Als het van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir afhangt, moet Infrabel samen met de Vlaamse Milieumaatschappij op zoek naar milieuvriendelijke alternatieven. In januari is een evaluatie door de Vlaamse Milieumaatschappij en Infrabel voorzien. Demir kijkt naar de andere gewesten en naar Duitsland. "In Wallonië en Brussel geldt een ander afwijkingskader. In Wallonië beschikt Infrabel niet meer over een uitzondering. Daar is er een totaalverbod. In Brussel mag Infrabel sinds juni 2019 ook geen glyfosaat meer gebruiken. En in Duitsland is Deutsche Bahn van plan om het gebruik van glyfosaat tegen 2022 volledig te bannen". "In die context roep ik de Vlaamse Milieumaatschappij en Infrabel op om versneld in te zetten op afbouw van gebruik van pesticiden, dus niet alleen glyfosaat, en op de ontwikkeling van alternatieven", aldus Demir. (Belga)