De Airbus A321-231, met een capaciteit voor 152 passagiers, werd sinds mei 2014 gehuurd van de Portugese maatschappij HiFly, via de Franse firma Avico, ter vervanging van een grotere A330. Het toestel had een Portugese burgerlijke staartnummer, maar droeg de typische grijze kleur van legervliegtuigen en het opschrift "Belgian Air Force". Het vliegtuig stond regelmatig in voor de rotatie van Belgische detachementen die op operatie waren in het buitenland. Er komt geen vervanger voor de Airbus A321. Woensdag vertrokken ook al de laatste twee Embraer ERJ-toestellen van de zogeheten 'witte vloot', de passagierstoestellen van Defensie, op Melsbroek naar hun nieuwe eigenaar, Regourd Aviation, in Frankrijk. De nieuwe transportvliegtuigen, van het type Airbus A400M, liepen vertraging op in de levering, de training en kwalificaties van de bemanningen door COVID-19, legde Defensie uit. België en Luxemburg kochten samen acht toestellen aan. Ook de levering van de A330 MRTT, een transport- en tankvliegtuig, is vertraagd door de coronacrisis. Dat toestel komt in een multinationale eenheid met als basis in het Nederlandse Eindhoven. "Om de continuïteit van onze operaties en oefeningen te garanderen zal Defensie in 2021 en 2022 deels beroep doen op chartervluchten", aldus de persdienst van Defensie. "Een twintigtal vluchten die in januari en februari 2021 plaatsvinden voor geplande activiteiten, worden door TUI uitgevoerd dat hier punctueel optreedt als operator binnen een bestaand contract tussen Defensie en de firma Avico." (Belga)

De Airbus A321-231, met een capaciteit voor 152 passagiers, werd sinds mei 2014 gehuurd van de Portugese maatschappij HiFly, via de Franse firma Avico, ter vervanging van een grotere A330. Het toestel had een Portugese burgerlijke staartnummer, maar droeg de typische grijze kleur van legervliegtuigen en het opschrift "Belgian Air Force". Het vliegtuig stond regelmatig in voor de rotatie van Belgische detachementen die op operatie waren in het buitenland. Er komt geen vervanger voor de Airbus A321. Woensdag vertrokken ook al de laatste twee Embraer ERJ-toestellen van de zogeheten 'witte vloot', de passagierstoestellen van Defensie, op Melsbroek naar hun nieuwe eigenaar, Regourd Aviation, in Frankrijk. De nieuwe transportvliegtuigen, van het type Airbus A400M, liepen vertraging op in de levering, de training en kwalificaties van de bemanningen door COVID-19, legde Defensie uit. België en Luxemburg kochten samen acht toestellen aan. Ook de levering van de A330 MRTT, een transport- en tankvliegtuig, is vertraagd door de coronacrisis. Dat toestel komt in een multinationale eenheid met als basis in het Nederlandse Eindhoven. "Om de continuïteit van onze operaties en oefeningen te garanderen zal Defensie in 2021 en 2022 deels beroep doen op chartervluchten", aldus de persdienst van Defensie. "Een twintigtal vluchten die in januari en februari 2021 plaatsvinden voor geplande activiteiten, worden door TUI uitgevoerd dat hier punctueel optreedt als operator binnen een bestaand contract tussen Defensie en de firma Avico." (Belga)