De Lijn zal tijdelijk veiliger haltes installeren in de buurt van het station.

De vervoersmaatschappij had al gedreigd met een verplaatsing indien tegen 23 november het Brussels gewest de overlast aan het station niet zou aanpakken.

Wat er verandert

Vanaf maandag moeten de reizigers niet meer naar het ondergrondse niveau -1, waar veel overlast is door transmigranten in de vorm van afval, uitwerpselen en geïmproviseerde slaapplaatsen. In de plaats worden passagiers afgezet aan de zijkant van het station (Noordplein-Vooruitgangstraat), voor het gebouw van BNP Paribas. De vertrekhalte verschuift naar het vlakbij gelegen Rogierplein.

Ook de Lijnwinkel op de ondergrondse verdieping van het station sluit tijdelijk de deuren. Als alternatief versterkt De Lijn haar loketten in Aalst, Leuven en de stelplaatsen van Dilbeek en Grimbergen.

Verantwoordelijk

Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) zei woensdag in het Vlaams Parlement dat de situatie aan het Noordstation 'lamentabel' is en de 'veiligheid en hygiëne van de reizigers en chauffeurs in het gedrang komen'.

Op Radio 1 zei hij vanochtend dat de situatie niet meer te harden was. 'We kunnen gewoonweg niet anders. De situatie is niet te harden qua veiligheid en hygiëne, dat geldt zowel voor onze chauffeurs als voor onze reizigers.'

Weyts kijkt in de richting van de lokale politie, die verantwoordelijk is voor de openbare orde, en het Brussels gewest, dat volgens een overeenkomst met De Lijn uit 1995 verantwoordelijk is voor bijvoorbeeld de veiligheid van of de hygiëne bij van het busstation.

De Brusselse gewestregering blijft pleiten voor een gezamenlijk overleg, maar argumenteert dat de hoofdbevoegdheid rond migratie nog altijd op federaal niveau ligt. 'We begrijpen niet goed wat De Lijn bezielt, want aan de basis ligt een falen van het federale beleid rond transmigratie. Daar ligt de oorzaak van het probleem en het gewest heeft daar geen enkele bevoegdheid over', luidt het vanuit de Brusselse regering.

'We blijven ons verbazen over de manier waarop De Lijn te werk gaat, want we hebben nooit een dossier of telefoon ontvangen van De Lijn. We hebben enkel die brief van minister Weyts ontvangen, hoewel die eerst via de media gecommuniceerd werd. We hebben daarop geantwoord, maar geen reactie op gekregen.'

Normaal moet er toestemming gevraagd worden aan het Brussels gewest om buslijnen te wijzigen, maar ook dat gebeurde niet. De Brusselse regering zal De Lijn, net zoals in haar brief naar de vervoersmaatschappij, vragen om uitleg te geven en met de bevoegde partijen rond tafel te zitten. 'Het Brussels gewest wil wel begeleidende maatregelen nemen, maar het hoofdprobleem moet wel aangepakt worden door de mensen die er bevoegd voor zijn en dat is niet het Brussels gewest', klinkt het.

Dat het Brussels gewest naar minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) wijst voor de beveiliging van het busstation, neemt Weyts niet. 'Alweer dat riedeltje: in Brussel zien ze toch ook het verschil tussen een bus en een trein? De spoorwegpolitie is verantwoordelijk voor de veiligheid op de perrons en de treinen, niet aan bushaltes.'

Ook De Lijn-topman Roger Kesteloot kwam op de materie terug. 'Er zijn wel een paar keer wat meer patrouilles geweest, maar er is eigenlijk helemaal niets veranderd. Ik heb deze ochtend nog gevraagd hoe het er vandaag aan toeging: die situatie is echt niet verbeterd, er is nog altijd een echt onhygiënische toestand, de veiligheidsproblematiek blijft, er zijn nog altijd geïmproviseerde slaapplaatsen. Zolang men daar niets aan doet, dan zal het in ieder geval niet verbeteren.'

Tijdelijk

De verplaatsing van de bushalte is tijdelijk, zeggen zowel Kesteloot als Weyts. 'Het zijn tijdelijke maatregelen, we hopen nog altijd dat het gewest zijn verantwoordelijkheid toch opneemt', zei Kesteloot. Hoe lang dat zal duren, 'hangt af van de manier waarop de autoriteiten daar gaan reageren.'

Kesteloot verwijst voor een oplossing op de lange termijn, ook naar de bouw van een volledig nieuw busstation. De bouwaanvraag werd ingediend in mei vorig jaar, maar er is nog geen antwoord op gekomen, zei ook Weyts. Vlaanderen heeft meer dan 2 miljoen euro vrijgemaakt voor dat project.

De Lijn zal tijdelijk veiliger haltes installeren in de buurt van het station. De vervoersmaatschappij had al gedreigd met een verplaatsing indien tegen 23 november het Brussels gewest de overlast aan het station niet zou aanpakken.Vanaf maandag moeten de reizigers niet meer naar het ondergrondse niveau -1, waar veel overlast is door transmigranten in de vorm van afval, uitwerpselen en geïmproviseerde slaapplaatsen. In de plaats worden passagiers afgezet aan de zijkant van het station (Noordplein-Vooruitgangstraat), voor het gebouw van BNP Paribas. De vertrekhalte verschuift naar het vlakbij gelegen Rogierplein. Ook de Lijnwinkel op de ondergrondse verdieping van het station sluit tijdelijk de deuren. Als alternatief versterkt De Lijn haar loketten in Aalst, Leuven en de stelplaatsen van Dilbeek en Grimbergen.Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) zei woensdag in het Vlaams Parlement dat de situatie aan het Noordstation 'lamentabel' is en de 'veiligheid en hygiëne van de reizigers en chauffeurs in het gedrang komen'. Op Radio 1 zei hij vanochtend dat de situatie niet meer te harden was. 'We kunnen gewoonweg niet anders. De situatie is niet te harden qua veiligheid en hygiëne, dat geldt zowel voor onze chauffeurs als voor onze reizigers.' Weyts kijkt in de richting van de lokale politie, die verantwoordelijk is voor de openbare orde, en het Brussels gewest, dat volgens een overeenkomst met De Lijn uit 1995 verantwoordelijk is voor bijvoorbeeld de veiligheid van of de hygiëne bij van het busstation. De Brusselse gewestregering blijft pleiten voor een gezamenlijk overleg, maar argumenteert dat de hoofdbevoegdheid rond migratie nog altijd op federaal niveau ligt. 'We begrijpen niet goed wat De Lijn bezielt, want aan de basis ligt een falen van het federale beleid rond transmigratie. Daar ligt de oorzaak van het probleem en het gewest heeft daar geen enkele bevoegdheid over', luidt het vanuit de Brusselse regering. 'We blijven ons verbazen over de manier waarop De Lijn te werk gaat, want we hebben nooit een dossier of telefoon ontvangen van De Lijn. We hebben enkel die brief van minister Weyts ontvangen, hoewel die eerst via de media gecommuniceerd werd. We hebben daarop geantwoord, maar geen reactie op gekregen.' Normaal moet er toestemming gevraagd worden aan het Brussels gewest om buslijnen te wijzigen, maar ook dat gebeurde niet. De Brusselse regering zal De Lijn, net zoals in haar brief naar de vervoersmaatschappij, vragen om uitleg te geven en met de bevoegde partijen rond tafel te zitten. 'Het Brussels gewest wil wel begeleidende maatregelen nemen, maar het hoofdprobleem moet wel aangepakt worden door de mensen die er bevoegd voor zijn en dat is niet het Brussels gewest', klinkt het. Dat het Brussels gewest naar minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) wijst voor de beveiliging van het busstation, neemt Weyts niet. 'Alweer dat riedeltje: in Brussel zien ze toch ook het verschil tussen een bus en een trein? De spoorwegpolitie is verantwoordelijk voor de veiligheid op de perrons en de treinen, niet aan bushaltes.'Ook De Lijn-topman Roger Kesteloot kwam op de materie terug. 'Er zijn wel een paar keer wat meer patrouilles geweest, maar er is eigenlijk helemaal niets veranderd. Ik heb deze ochtend nog gevraagd hoe het er vandaag aan toeging: die situatie is echt niet verbeterd, er is nog altijd een echt onhygiënische toestand, de veiligheidsproblematiek blijft, er zijn nog altijd geïmproviseerde slaapplaatsen. Zolang men daar niets aan doet, dan zal het in ieder geval niet verbeteren.'De verplaatsing van de bushalte is tijdelijk, zeggen zowel Kesteloot als Weyts. 'Het zijn tijdelijke maatregelen, we hopen nog altijd dat het gewest zijn verantwoordelijkheid toch opneemt', zei Kesteloot. Hoe lang dat zal duren, 'hangt af van de manier waarop de autoriteiten daar gaan reageren.' Kesteloot verwijst voor een oplossing op de lange termijn, ook naar de bouw van een volledig nieuw busstation. De bouwaanvraag werd ingediend in mei vorig jaar, maar er is nog geen antwoord op gekomen, zei ook Weyts. Vlaanderen heeft meer dan 2 miljoen euro vrijgemaakt voor dat project.