Door de controles sterk op te drijven, wil De Lijn de zwartrijders aanpakken, zo luidt het. Van de gecontroleerde reizigers kon 3 procent geen geldig vervoerbewijs voorleggen. Dat is iets meer dan in 2011, toen 2,7 procent niet in orde was. "De stijging kan liggen aan het feit dat er meer controles uitgevoerd worden op de meer fraudegevoelige ritten en tijdstippen", aldus woordvoerder Tom Van de Vreken van De Lijn. "Om zwartrijders tot inkeer te brengen en een kaartje te doen kopen, controleren we meer en kondigen we ook bepaalde controles aan", zegt directeur-generaal Roger Kesteloot in het persbericht. "Met de extra controles willen we bovendien de reizigers bedanken die wel correct betalen en tonen dat we optreden tegen de mensen die dat niet doen." Elk jaar wil De Lijn zeker 5 procent meer reizigers controleren. Een boete voor zwartrijden kost tussen 75 en 400 euro. Als de reiziger een vervalst vervoerbewijs of een abonnement van iemand anders gebruikt, kan de boete oplopen tot 500 euro. (ANA)

Door de controles sterk op te drijven, wil De Lijn de zwartrijders aanpakken, zo luidt het. Van de gecontroleerde reizigers kon 3 procent geen geldig vervoerbewijs voorleggen. Dat is iets meer dan in 2011, toen 2,7 procent niet in orde was. "De stijging kan liggen aan het feit dat er meer controles uitgevoerd worden op de meer fraudegevoelige ritten en tijdstippen", aldus woordvoerder Tom Van de Vreken van De Lijn. "Om zwartrijders tot inkeer te brengen en een kaartje te doen kopen, controleren we meer en kondigen we ook bepaalde controles aan", zegt directeur-generaal Roger Kesteloot in het persbericht. "Met de extra controles willen we bovendien de reizigers bedanken die wel correct betalen en tonen dat we optreden tegen de mensen die dat niet doen." Elk jaar wil De Lijn zeker 5 procent meer reizigers controleren. Een boete voor zwartrijden kost tussen 75 en 400 euro. Als de reiziger een vervalst vervoerbewijs of een abonnement van iemand anders gebruikt, kan de boete oplopen tot 500 euro. (ANA)