‘De focus op Het Journaal is niet meer van deze tijd’

Luc Rademakers © .
Joël De Ceulaer
Joël De Ceulaer Was redacteur bij Knack van 1999-2011 en van 2013-2015

‘Wij moeten volop experimenteren’, zegt VRT-nieuwsbaas Luc Rademakers over de digitale revolutie. ‘Wij moeten iedereen mobiel kunnen bedienen.’

‘De VRT is veranderd en zal in de toekomst nog sterker veranderen’, zegt VRT-nieuwsbaas Luc Rademakers deze week in Knack. ‘Wij willen dat het economisch goed gaat met Vlaanderen en dus ook met de Vlaamse mediabedrijven. Dat betekent dat we hoe langer hoe meer zullen willen samenwerken. De overheid besteedt geld aan de openbare omroep. Dat geld is van iedereen.’

Er moet wel bespaard worden.

Rademakers: ‘Vlaanderen beleeft economisch spannende tijden. En dat zal de komende jaren niet verbeteren. Het is dan ook evident dat de VRT een efficiëntie-oefening maakt. Eind dit jaar moet er een nieuwe beheersovereenkomst zijn. De gesprekken zijn aan de gang.’

En wat staat er op de verlanglijst van de VRT?

Wij willen de digitale markt niet verstoren, wel versterken

Rademakers: ‘Wij willen graag dat er een stabiele financiering komt voor de volgende vijf jaar, zodat we een goed strategisch plan kunnen schrijven. Een van de pistes die wij suggereren is om onze digitale inkomsten niet te plafonneren. Zodat we die markt kunnen versterken.’

Maar het geld dat de VRT met digitale advertenties verdient, is verloren voor de commerciële uitgevers, toch?

Rademakers: ‘Toch niet. Vandaag gaat zeventig procent van de budgetten voor digitale advertenties naar de buitenlandse spelers: Facebook, Google, Youtube. De VRT zou een cruciale rol kunnen spelen bij het versterken van de binnenlandse markt. Zo hebben we dat met radioreclame ook gedaan. Daar profiteren de commerciële spelers mee van. Wij willen de digitale markt niet verstoren, maar versterken. De consument die op zoek is naar gratis informatie, heeft de VRT daarvoor niet nodig. En elke nieuwsorganisatie moet multimediaal en digitaal worden, zeven dagen op zeven.’

Wat houdt dat in voor de VRT?

Rademakers: ‘Vandaag verzamelen wij onze beeldinformatie met focus op uitzending in Het Journaal. Dat is niet meer van deze tijd. VRT Nieuws moet op alle momenten van de dag impact en relevantie hebben. Mensen zijn voortdurend mobiel en onderweg. Niet alleen jongeren. En dus moeten wij iedereen voortdurend mobiel en onderweg kunnen bedienen. Het gaat heel erg snel, en dus moeten wij volop experimenteren.’

Eén van die digitale experimenten is Het Kibbelkabinet: een politiek interview door onder meer Ivan De Vadder en Linda De Win dat kan gevolgd worden op de apps Meerkat en Periscope en op Youtube Live.

Rademakers: ‘U zegt zelf wat het maar is: een digitaal experiment. In de Verenigde Staten maken zulke formats momenteel furore. Daarom willen wij het ook onderzoeken.’

En bent u er tevreden over?

Rademakers: ‘De eerste aflevering werd scherp onder vuur genomen. Maar dat is goed, zo kan het model groeien.’

De andere afleveringen waren ook zwak. Het zijn brave interviews, terwijl de makers zogenaamde hardtalk beloofden.

Rademakers: ‘De vraag is of je het wel een interview moet noemen. Het is meer een gesprek in een ongedwongen, amateuristische setting. En dat stoort mij niet. Alleen mag het niet studentikoos worden. Zolang het te studentikoos is, blijft er ruimte voor verbetering. We hebben afgesproken dat de proefperiode duurt tot het parlementair reces. Dan zullen we evalueren.’

Lees een uitgebreid interview met Luc Rademakers in Knack van deze week.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content