De Standaard publiceert de statistieken en de reactie van de minister.

De cijfers komen uit een screening van de eerste graad die het Agentschap voor Kwaliteitszorg in Onderwijs en Vorming (AKOV) gemaakt heeft voor de jaren 2007-2014.

De grote meerderheid - negentig procent - van de leerlingen in het tweede jaar middelbaar zit verspreid over zes opties. Moderne wetenschappen is zelfs goed is voor bijna de helft van alle leerlingen. Verder gaat het om Latijn, sociale en technische vorming, handel, mechanica-elektriciteit en Grieks-Latijn.

Niet per se gedoemd

Van de andere twaalf opties zijn er enkele opvallend dunbevolkt. Zo haalt de niche-optie maritieme technieken jaarlijks gemiddeld 33 leerlingen in 3 scholen, en de optie textiel 7 leerlingen, verspreid over 2 scholen.

Dit alles sterkt minister Hilde Crevits naar haar zeggen in de overtuiging dat het aantal basisopties gereduceerd kan worden, zoals ook in het masterplan voor de hervorming van het secundair onderwijs staat. Maar de heel kleine richtingen zijn niet per se gedoemd. "Het is niet omdat een richting een niche bedient, dat ze sowieso verdwijnt", aldus Crevits.

(Belga/RR)

De Standaard publiceert de statistieken en de reactie van de minister.De cijfers komen uit een screening van de eerste graad die het Agentschap voor Kwaliteitszorg in Onderwijs en Vorming (AKOV) gemaakt heeft voor de jaren 2007-2014.De grote meerderheid - negentig procent - van de leerlingen in het tweede jaar middelbaar zit verspreid over zes opties. Moderne wetenschappen is zelfs goed is voor bijna de helft van alle leerlingen. Verder gaat het om Latijn, sociale en technische vorming, handel, mechanica-elektriciteit en Grieks-Latijn. Van de andere twaalf opties zijn er enkele opvallend dunbevolkt. Zo haalt de niche-optie maritieme technieken jaarlijks gemiddeld 33 leerlingen in 3 scholen, en de optie textiel 7 leerlingen, verspreid over 2 scholen.Dit alles sterkt minister Hilde Crevits naar haar zeggen in de overtuiging dat het aantal basisopties gereduceerd kan worden, zoals ook in het masterplan voor de hervorming van het secundair onderwijs staat. Maar de heel kleine richtingen zijn niet per se gedoemd. "Het is niet omdat een richting een niche bedient, dat ze sowieso verdwijnt", aldus Crevits. (Belga/RR)