Dat melden De Standaard en Het Nieuwsblad.

De scheepvaartpolitie en de douane proberen in de Antwerpse haven dagelijks drugs- en sigarettensmokkel, illegale migratie en verkeerde aangifte van goederen op te sporen. Een titanenwerk, want jaarlijks gaan er meer dan vijf miljoen containers via de Antwerpse haven België in of uit.

Op basis van een risicoanalyse worden er elke dag enkele containers aan de kant gehaald voor een grondige inspectie. Het belangrijkste hulpmiddel dat de douane daarvoor gebruikt, is de cargoscanner die in negen minuten de volledige lading in beeld brengt. Op 19 januari raakte een van hun twee vaste scanners, die in Kallo, defect door waterschade. "Sindsdien is er veel minder controle op in- en uitgaande containers in de Antwerpse haven", zegt William De Wit van ACV Openbare Diensten. De andere, wel nog functionerende scanner is volgens de kranten in slechte staat.

(Belga/RR)

Dat melden De Standaard en Het Nieuwsblad. De scheepvaartpolitie en de douane proberen in de Antwerpse haven dagelijks drugs- en sigarettensmokkel, illegale migratie en verkeerde aangifte van goederen op te sporen. Een titanenwerk, want jaarlijks gaan er meer dan vijf miljoen containers via de Antwerpse haven België in of uit. Op basis van een risicoanalyse worden er elke dag enkele containers aan de kant gehaald voor een grondige inspectie. Het belangrijkste hulpmiddel dat de douane daarvoor gebruikt, is de cargoscanner die in negen minuten de volledige lading in beeld brengt. Op 19 januari raakte een van hun twee vaste scanners, die in Kallo, defect door waterschade. "Sindsdien is er veel minder controle op in- en uitgaande containers in de Antwerpse haven", zegt William De Wit van ACV Openbare Diensten. De andere, wel nog functionerende scanner is volgens de kranten in slechte staat.(Belga/RR)