Charleroi Airport binnen twee jaar bereikbaar met de trein

© BelgaImage

De luchthaven van Charleroi wordt binnen de twee jaar bereikbaar met de trein. ‘Eindelijk’, klinkt het bij de Waalse tegenhanger van TreinTramBus.

Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) heeft een principeakkoord bereikt met de NMBS en Brussels South Charleroi Airport (BSCA): er komt een extra stopplaats op de bestaande lijn Charleroi-Ottignies in Ransart. ‘En daar zijn wij opgetogen mee’, zegt Pierre Havelange van de Association des Clients des Transports Publics (ACTP).

Een lowcosttreinverbinding voor een lowcostluchthaven: heel toepasselijk

Tien jaar geleden droomden BSCA en de Waalse regering van een aérogare, een uit de kluiten gewassen station onder de terminal, rechtstreeks bediend vanuit Brussel. Is de nieuwe halte dan geen schamel alternatief?

Pierre Havelange: Die aérogare zou 660 miljoen euro gekost hebben. Dat zou waanzin geweest zijn: voor zo’n bedrag kun je nagenoeg alle stations in Wallonië opknappen – en dan hou je nog geld over om de veiligheid van het spoor te verbeteren. En waar zou de NMBS dat geld in deze tijden van besparingen vandaan halen? Een halte in Ransart werkt even goed en kost maar een fractie van een station.

In Charleroi mopperen ze intussen. Er wordt niet alleen een kruis gemaakt over de aérogare, ook het masterplan om het treinstation Charleroi-Zuid uit te bouwen wordt afgeblazen. Begrijpt u de frustratie?

Havelange: Sommigen kijken met afgunst naar de stations van Luik en Bergen. Ik niet. Dat van Luik heeft tussen de 500 en de 600 miljoen euro gekost. Het nieuwe station van Bergen: dik 200 miljoen euro. Wat hebben treinreizigers aan zulke kathedralen? Zij willen vooral toegankelijke stations met comfortabele perrons en heldere informatie over treinen die zo stipt mogelijk rijden. Charleroi-Zuid beantwoordt perfect aan die behoeften. Het station is de voorbije jaren opgeknapt, er zijn roltrappen gekomen, moderne informatieborden enzovoort.

De stopplaats in Ransart zou op drie kilometer van de terminal liggen. Dat betekent: overstappen op de bus, zoals nu gebeurt in Charleroi-Zuid. Dreigt dat ongemak geen reizigers te zullen afschrikken?

Havelange: Nee. Ransart ligt veel dichter bij de luchthaven dan Charleroi-Zuid: de stopplaats komt vlak achter een van de parkings. Die worden nu al door een shuttlebus bediend, die dienst aanpassen kan probleemloos. Bij BSCA dromen sommigen van een people mover, een lichte metroshuttle zoals die van Parijs-Charles de Gaulle. Mooi, maar helaas is ook dat voorlopig onbetaalbaar.

Nee, al bij al vind ik deze oplossing heel toepasselijk: een lowcosttrein-verbinding die leidt naar een lowcostluchthaven.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content