Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) heeft een principeakkoord bereikt met de NMBS en Brussels South Charleroi Airport (BSCA): er komt een extra stopplaats op de bestaande lijn Charleroi-Ottignies in Ransart. 'En daar zijn wij opgetogen mee', zegt Pierre Havelange van de Association des Clients des Transports Publics (ACTP).
...

Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) heeft een principeakkoord bereikt met de NMBS en Brussels South Charleroi Airport (BSCA): er komt een extra stopplaats op de bestaande lijn Charleroi-Ottignies in Ransart. 'En daar zijn wij opgetogen mee', zegt Pierre Havelange van de Association des Clients des Transports Publics (ACTP). Pierre Havelange: Die aérogare zou 660 miljoen euro gekost hebben. Dat zou waanzin geweest zijn: voor zo'n bedrag kun je nagenoeg alle stations in Wallonië opknappen - en dan hou je nog geld over om de veiligheid van het spoor te verbeteren. En waar zou de NMBS dat geld in deze tijden van besparingen vandaan halen? Een halte in Ransart werkt even goed en kost maar een fractie van een station. Havelange: Sommigen kijken met afgunst naar de stations van Luik en Bergen. Ik niet. Dat van Luik heeft tussen de 500 en de 600 miljoen euro gekost. Het nieuwe station van Bergen: dik 200 miljoen euro. Wat hebben treinreizigers aan zulke kathedralen? Zij willen vooral toegankelijke stations met comfortabele perrons en heldere informatie over treinen die zo stipt mogelijk rijden. Charleroi-Zuid beantwoordt perfect aan die behoeften. Het station is de voorbije jaren opgeknapt, er zijn roltrappen gekomen, moderne informatieborden enzovoort. Havelange: Nee. Ransart ligt veel dichter bij de luchthaven dan Charleroi-Zuid: de stopplaats komt vlak achter een van de parkings. Die worden nu al door een shuttlebus bediend, die dienst aanpassen kan probleemloos. Bij BSCA dromen sommigen van een people mover, een lichte metroshuttle zoals die van Parijs-Charles de Gaulle. Mooi, maar helaas is ook dat voorlopig onbetaalbaar. Nee, al bij al vind ik deze oplossing heel toepasselijk: een lowcosttrein-verbinding die leidt naar een lowcostluchthaven.