Kunnen de Belgische F-16's langer gebruikt worden dan gedacht? Die vraag ligt sinds vorige week opnieuw op tafel, nadat SP.A een studie naar buiten bracht die door de legertop niet doorgespeeld was aan Defensieminister Steven Vandeput (N-VA). Normaliter wordt de Belgische vloot F-16's vanaf 2023 uitgefaseerd, maar het onderzoek toonde aan dat alvast de carrosserie van de gevechtsvliegtuigen probleemloos zes jaar langer kan gebruikt worden. Niet veel later viel nog een tweede studie uit een lade binnen Defensie, waarin zelfs een v...

Kunnen de Belgische F-16's langer gebruikt worden dan gedacht? Die vraag ligt sinds vorige week opnieuw op tafel, nadat SP.A een studie naar buiten bracht die door de legertop niet doorgespeeld was aan Defensieminister Steven Vandeput (N-VA). Normaliter wordt de Belgische vloot F-16's vanaf 2023 uitgefaseerd, maar het onderzoek toonde aan dat alvast de carrosserie van de gevechtsvliegtuigen probleemloos zes jaar langer kan gebruikt worden. Niet veel later viel nog een tweede studie uit een lade binnen Defensie, waarin zelfs een verlenging van 27 jaar bestudeerd werd. Beide onderzoeken werden overigens uitgevoerd door F-16-bouwer Lockheed Martin.Nadat Vandeput in het parlement tekst en uitleg had gegeven bij de onthullingen, bracht hij zelf nog een derde nota naar buiten, opgesteld door de luchtmacht. Die tekst was in 2015 door de regering besproken, waarvan CD&V deel uitmaakt, en becijferde dat een verlengd gebruik van de F-16's 2,2 miljard euro zou kosten voor zes jaar. Omdat de regering dat te duur vond, werd daarna de procedure uitgeschreven om op zoek te gaan naar een vervanger voor het toestel. CD&V-Kamerlid Veli Yüksel vraagt nu dat de drie studies door een onafhankelijk orgaan onder de loep worden genomen. De studies van Lockheed Martin zijn immers niet met zekerheid objectief te noemen, zegt hij. 'Lockheed Martin is betrokken partij in deze zaak', zo verwijst hij in Het Nieuwsblad naar de mogelijkheid dat de F-35 van Lockheed mogelijk de F-16 zal vervangen. 'Daardoor hebben we onvoldoende garantie op de volledigheid van de informatie.'Ook bij de nota uit 2015 zijn er vragen te stellen, zo zei Yüksel vorige week nog aan Knack. 'Anderhalf miljard van de veronderstelde kosten moet gaan naar de modernisering van de wapensystemen. Maar die updates moeten ook gebeuren bij de F-35. Dat is dus geen meerkost voor de F-16, want het is een kost die je sowieso moet maken.' Dat zou erop kunnen wijzen dat de luchtmacht het cijfer wou aandikken omdat ze graag een nieuw gevechtsvliegtuig wilt kunnen gebruiken. Dat die tekst nooit aan het parlement is overgemaakt, noemdeYüksel dan ook 'een probleem'.De christendemocraat wil dat het onderzoek van de drie studies gebeurt voor 18 april, schrijft Het Nieuwsblad nog. Op die dag moeten ook de audits afgerond zijn die Vandeput opstartte na de onthullingen van vorige week. Daarmee moet duidelijk worden wie wat wist binnen de legertop. Bij partijwoordvoerder Steffen van Roosbroek klinkt het dat het om een persoonlijke vraag van Yüksel gaat. De partij 'zit op de lijn van de premier', die de audits wil afwachten voor er verdere stappen genomen worden.