Het dossier is belangrijk voor Brussels Airlines, omdat zij het overgrote deel van de vroegere Thomas Cook-reizigers naar hun vakantiebestemming en terug naar huis vloog. Die toeristen waren naar verluidt goed voor zowat 800.000 zitjes per jaar. Het is nog niet duidelijk of Wamos, de Spaanse reisorganisatie die 62 van de 91 reiswinkels van Thomas Cook/Neckermann overneemt, ook op Brussels Airlines zal rekenen voor de nieuwe klanten. Er was vrijdagnamiddag nog geen contact geweest tussen de partijen. Brussels Airlines benadrukt alvast dat het op de vrijetijdsmarkt actief blijft. "We blijven de Belgische vakantieganger bedienen, dus we staan open voor partnerschappen", luidt het. De maatschappij heeft de voorbije weken de ontwikkelingen bij Thomas Cook niet afgewacht om vervanging te zoeken voor de weggevallen reizigers. Zo werd intussen een akkoord bereikt met touroperator Sunweb om de bestaande samenwerking uit te breiden. Daarmee kan al een deel van het verlies van de Thomas Cook-klanten gecompenseerd worden. Het faillissement van Thomas Cook in België bemoeilijkte ook de reorganisatie-oefening die bij Brussels Airlines bezig is. Het resultaat en de gevolgen van die oefening, "Reboot", zouden in november bekend moeten zijn. De maatschappij hoopt er haar winstmarge de komende jaren mee te kunnen opkrikken naar 8 procent. (Belga)