Net als vorig jaar staan er in 2021 38 werven op het programma. Het gaat onder andere om de aanleg van een spitsstrook tussen Leuven en Aarschot op de E314, de werken aan het viaduct van Gentbrugge en de renovatie van het E314-viaduct in Boorsem. In totaal worden er door het Agentschap Wegen en Verkeer, samen met Lantis en De Werkvennootschap 52 kilometer snelweg vernieuwd en 13 kilometer nieuwe geluidschermen geplaatst. Die werven zijn samen goed voor een investering van 205 miljoen euro. De werven die de meeste verkeershinder zullen veroorzaken zijn fase twee van de werken aan het viaduct in Gentbrugge, de herstellingswerken aan de brug van de E313 in Westerlo, de onderhoudswerken op de Expresweg in Brugge en de aanleg van een spitsstrook tussen Leuven en Aarschot op de E314. "Investeringen in ons wegennet zijn noodzakelijk voor een vlot en veilig verkeer en vormt een belangrijke motor voor onze Vlaamse economie", zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld). "Heel wat autosnelwegen in Vlaanderen hebben nood aan investeringen in onderhoud, meer verkeersveiligheid, doorstroming en capaciteit." Tegelijkertijd roept Peeters op om de verkeerssignalisatie en snelheidsvertragingen te respecteren. "We vergeten het vaak, maar op een werf zijn mensen aan de slag die hun leven riskeren om de verkeersveiligheid en doorstroming te verbeteren. De snelheidsverlaging aan werken is er niet voor niks: die is er voor de veiligheid van de aanwezige arbeiders en de weggebruikers", klinkt het. Door de verkeersluwe periode als gevolg van de coronacrisis konden vorig jaar enkele werven vervroegd worden uitgevoerd. Zo werd op de R4 tussen Melle en Merelbeke een werf uitgevoerd die oorspronkelijk voor maart 2021 was voorzien. Ook de werken op de E17 tussen Zwijndrecht en Kruibeke waren hierdoor vervroegd klaar. (Belga)

Net als vorig jaar staan er in 2021 38 werven op het programma. Het gaat onder andere om de aanleg van een spitsstrook tussen Leuven en Aarschot op de E314, de werken aan het viaduct van Gentbrugge en de renovatie van het E314-viaduct in Boorsem. In totaal worden er door het Agentschap Wegen en Verkeer, samen met Lantis en De Werkvennootschap 52 kilometer snelweg vernieuwd en 13 kilometer nieuwe geluidschermen geplaatst. Die werven zijn samen goed voor een investering van 205 miljoen euro. De werven die de meeste verkeershinder zullen veroorzaken zijn fase twee van de werken aan het viaduct in Gentbrugge, de herstellingswerken aan de brug van de E313 in Westerlo, de onderhoudswerken op de Expresweg in Brugge en de aanleg van een spitsstrook tussen Leuven en Aarschot op de E314. "Investeringen in ons wegennet zijn noodzakelijk voor een vlot en veilig verkeer en vormt een belangrijke motor voor onze Vlaamse economie", zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld). "Heel wat autosnelwegen in Vlaanderen hebben nood aan investeringen in onderhoud, meer verkeersveiligheid, doorstroming en capaciteit." Tegelijkertijd roept Peeters op om de verkeerssignalisatie en snelheidsvertragingen te respecteren. "We vergeten het vaak, maar op een werf zijn mensen aan de slag die hun leven riskeren om de verkeersveiligheid en doorstroming te verbeteren. De snelheidsverlaging aan werken is er niet voor niks: die is er voor de veiligheid van de aanwezige arbeiders en de weggebruikers", klinkt het. Door de verkeersluwe periode als gevolg van de coronacrisis konden vorig jaar enkele werven vervroegd worden uitgevoerd. Zo werd op de R4 tussen Melle en Merelbeke een werf uitgevoerd die oorspronkelijk voor maart 2021 was voorzien. Ook de werken op de E17 tussen Zwijndrecht en Kruibeke waren hierdoor vervroegd klaar. (Belga)