Belgische voedingsbedrijven werken aan verpakkingsengagementen richting 2025

Belgische voedingsbedrijven werken aan verpakkingsengagementen richting 2025 © belga

(Belga) Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, lanceert vandaag verpakkingen2025.be, een website die de zes verpakkingsengagementen uit 2018 van de sector richting 2025 samenvat. Op de website geven negen grote bedrijven aan hoe ze met 40 concrete initiatieven werken aan die engagementen en bijdragen aan duurzamere verpakkingen. Dat meldt Fevia in een persbericht.

In 2018 presenteerde Fevia, samen met de Comeos, Unizo, Buurtsuper en Detic, een reeks engagementen aan de Vlaamse regering om te evolueren naar een duurzamer verpakkingsbeheer. Het gaat om het recycleren van 65 pct van de plastic verpakkingen tegen 2023, naar 50 pct gerecycleerd materiaal in drankverpakkingen in 2025, het inzamelen en recycleren van 90 pct van de drankverpakkingen tegen 2022, het 100 pct recycleerbaar, herbruikbaar of biodegradeerbaar maken van verpakkingen in 2025, het verdubbelen tegen 2025 van het selectief inzamelen van verpakkingen buitenshuis en een vermindering met 20 pct van het zwerfvuil tegen 2022. De concrete initiatieven komen van AB Inbev, Alken Maes, Coca Cola, Danone, Mars, Nestlé, Pepsco, Spadel en Unilever. “Dit is geen eindpunt: achter de schermen gebeurt er heel wat onderzoek, onder meer naar verpakkingen die recycleerbaar, herbruikbaar of biodegradeerbaar zijn en die meer gerecycleerd materiaal bevatten. De uitdaging is om daarbij rekening houden met de functies van verpakkingen, onder andere om voedselveiligheid, hygiëne en houdbaarheid te waarborgen, voedselverlies tegen te gaan en de consument de nodige informatie te bieden”, aldus Bart Buysse, CEO van Fevia. De sector herhaalt niet meteen heil te zien in een statiegeldsysteem. “De context hier is helemaal anders dan in Duitsland of Groot-Brittannië. Wij hebben een goed werkend systeem van de blauwe zak, dat we niet op de helling willen zetten, maar nog verder gaan uitbreiden naar alle plastiek verpakkingen”, aldus Fevia-voorzitter Jan Vander Stichele. “Bovendien zitten we met een reële problematiek van grensaankopen door een opeenstapeling van taksen en heffingen die onze producten duurder maken dan in het buitenland. Wij moeten het dus anders aanpakken en door samen te werken even ambitieuze resultaten halen.” (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content